onsdag 20 juli 2022

Annas Petunia

 Den här sortens petunia heter såklart inte Annas petunia men vi kallar den för det. 

Varför då kan man undra. Jo för min mamma fick en gång en planta av Anna som förövrigt var min lärare i mellanstadiet. Sen har vi sparat frön varje år. Fast förra året så hade jag glömt att ta frön. 

Fast hör och häpnad så hade den ändå tappat frön och en liten planta växte upp mellan stenarna på uteplatsen. 

Så jag tog frön från den och nu blommar den så fint på pooldäck. 


Den har alltid haft samma färg och verkar inte blanda upp sig med någon annan sort. Jag tycker att bladen och stjälkarna skiljer sig från andra petunior. Någon som vet vad det är för sort? Kan det kanske vara rondellpetunia.

Kram Pia



1 kommentar:

  1. Verkar vara en gedigen och härdig sort. Kul med historien bakom fröna. Vacker är den också!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.