söndag 11 juli 2021

Lavendel och oregano

 Det är väl en salig blandning? Jo det ska tydligen funka ihop till grillat kött. Användas ungefär som rosmarin och timjan i matlagningen. 

Jag är en härmapa för nu har jag testat att göra lavendelsocker. Tipset hittade jag på Hwit Blogg. Har inte hunnit smaka ännu men det hinner jag sen. Kära nån jag har ju fyra veckor semester. 

Sen passar jag på att torka oregano till pizzorna och annat gott. Ska skörda lite timjan också men inte riktigt ännu. Basilika har jag missat att så. Finns på affären, vilken himla tur.  Men åter till lavendel. Det ska tydligen vara bra mot uppsvälld mage. Strö lite på filen eller brygg te på dem. Alla tips för en bättre mage testar jag. 

Sen kan man lägga torkade lavendelblommor i uppkokat vatten som fylls på en ren sprayflaska. Spreja på huden om den känns torr eller irriterade. Det kan lindra eksem och liknande. 

Så om man har lavendel så är det bara att testa. En sak till. Jag tycker att lavendel är så vackert.



Kram Pia 

2 kommentarer:

  1. Lavendel är en vacker blomma och verkligen bra till mycket.
    Ha en fin söndag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Lavendelns magiska värld...👌🌸🍃
    Vad väntar här näst för förskolefröken??
    Kraaam Kate

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.