tisdag 20 april 2021

Grekiskt på tallriken

 En favoriträtt i repris. Fylld aubergin i ugn. En härlig grönsak. Släkt med potatisen. Älskar!

Vet inte varför men det kan bero på den underbart goda Moussakan jag åt på Cypern när jag var där för längesedan. Jag väntade då mitt första barn och hade mått väldigt, väldigt illa ett tag som ju är ganska så vanligt när man är gravid. Men då i femte månaden så åkte vi till Cypern och det smakade så bra med mat helt plötsligt. Särskilt Moussaka då. 

En annan rätt med aubergin är ju Grekisk sko eller Papoutsakia som är fyllda auberginer med kryddat kött, tomater och béchamelsås. Jag använder vegofärs och riven ost. Struntar i béchamelsåsen men tar ganska så mycket av den rivna osten i stället. Det blir så gott i alla fall. 

Nu var det extrapris på auberginerna, det fanns även en låda i frysen med färdig färssås och en påse med riven ost. Bättre kan det ju inte bli.


Kram Pia

4 kommentarer:

  1. Mums, vad gott! Det ska jag testa vid tillfälle. Sparar receptet. Tack! Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Mm, det låter verkligen underbart gott. Nu blev jag sugen på något med köttfärs och ost till lunch.

    SvaraRadera
  3. Åh, det där såg ju jättegott ut! Tack för tips/recept!
    Kram/maria

    SvaraRadera
  4. Ser ju himla gott ut! Tänk att jag ska ha så svårt för aubergin... jag som tycker om allt annars. Kanske ska ge den en chan?

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.