lördag 21 november 2020

Odlat-Ätbart- Favorit

 Mysig lördagsmorgon här. Kaffe i koppen och från tv.n ljuder härliga röster från Vinterstudion. 

Svårt att tänka sig att man odlat och påtat i trädgården för några månader sedan. Men, men om jag skulle välja en favorit av ätbart som vi odlat så blir det svårt. Men i längden så tror jag att det är lök. Så användbart och lättodlat. 

Ger alltid bra skörd och kräver inte så mycket ompyssling om jag säger så. Vi odlar många sorters lök. Rödlök, gul lök, silverlök och purjolök. Vitlök är det sämre med. Ska ta mig i kragen.

Vi använder lök nästan dagligen i matlagningen. Så att ha lök hemma som man odlat själv känns riktigt bra. 

Vi förvarar den i en kartong på ett mörkt torrt och ganska svalt ställe. Tar fram några och har vid spisen så att det är lättåtkomliga. 

Det här blir mitt bidrag till Trädgårdsfägring denna vecka med temat  Favoriten bland ätbart. Nu blir det skidtävling.

💓

Kram Pia

6 kommentarer:

  1. Tänk att jag aldrig har odlat lök! Pinsamt! Vi äter massor av lök men nästa år ska det bli bot och bättring...tänk att skörda egen lök :)
    Ha en fin lördag Pia!
    KRAM från Titti

    SvaraRadera
  2. En flott avling! Ja, løk, det bruker man omtrent daglig. Har ikke forsøkt å dyrke. Inbiller meg at de trenger mye gjødsel?

    SvaraRadera
  3. Härliga röster från vinterstudion håller jag inte med om, ha,ha, ha! Tänk så olika effekt sportljuden kan ha på folk. Det fullkomligt kryper i kroppen på mig. Lök däremot är verkligen en favorit här också och används varje dag. Senaste favorittillbehöret är röd, inlagd i 1-2-3-lag. Fin skörd har du fått. Att den är lättodlad tror jag inte alla tycker. Man ska nog ha lite tur med jordmånen och lökfingrar.
    Ha det så gott och kram
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Hej Pia!
    Ser så härligt ut med din lökskörd. Alla sorter trivs inte lika bra hos mig. Skall piffa till odlingslådorna med lite bättre jord till nästa år, så kanske det lyckas bättre.
    Ha det gott /Kram, Marika

    SvaraRadera
  5. Så härligt att ha egenodlat och bara plocka av när man ska ha.
    Vi sätter vitlök här som vi skördar och det känns kul när man vet att det är sin egna.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  6. Lök ja hur skulle maten bli utan den :) Jag odlar vitlök och den ger bra utdelning men har inte odlat vanlig lök trots att jag är storkonsument. Men nu när jag har bäddar så finns det förbättringspotential.

    Kram, Carina

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.