fredag 16 oktober 2020

Om vildvin och rådhusvin

 En bloggvän Eva-Mari undrade lite om färgen på hennes vildvin. Varför den inte blev så där röd. 

Jag är ingen expert men vi har två olika sorter. Den ena blir inte alls så där jätteröd och fin men är tjusig ändå tycker jag. Den andra har jag norpat från en masugn som lyser så vackert rött om höstarna. 

Den sistnämnda klippte vi ner totalt förra året men den växer så det knakar ändå. Hela garaget eller i alla fall halva är täckt av vildvinet och i somras så surrade det av bin där. 

Vi känner att vi måste klippa ner det eftersom det växer in i garaget, i hängrännor och har liksom tagit över. Fint är det och härligt att det växer så bra men, lagom är bäst. Det är massor av bär på om man tittar noga. Tyvärr inte ätliga och dessutom lite giftiga. 


Tidig morgon här och jag är laddad för fredagen och helgen. Finns alltid något kul att hitta på. Nja inte klippa ner vildvin kanske. Men man vet aldrig.

Kram Pia

4 kommentarer:

  1. Visst är det vackert! Tack för att du vill reda ut min undran! Det är bara
    det att mamman till mina vildvinssticklingar är röd! Växer som mitt i taket
    på en balkong. Och har en massa bär. Förutsättningarna är exakt lika, samma
    växtzon också. Mitt exemplar har varken bär eller är det minsta röd. Kan det
    vara för att det bara är tre år? Tvivlar på det. Mystiskt är det.

    Må gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Egentligen vissta jag att de är olika men har inte tänkt så mycket på det. Det finns ett här som min mamma planterat. Vet inte vilket det är men det blir intensivt och vackert rött.

    Ha en fin helg! Kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Hej Pia!
    Vildvin är riktigt vackert, och när det trivs växer det otroligt mycket. Så fint med den röda färgen.
    Ha det gott ! Marika

    SvaraRadera
  4. Jo, villvin er villig og vakker. Visste egentlig ikke at bare den ene blir rød. Utvilsomt den jag har. Her klatrer den i bratte skråninger og opp i furutrær.
    God helg!

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.