onsdag 4 december 2019

Putsa koppar enkelt


Det händer ju inte så ofta att jag står och putsar på koppar, men till advent och så när vi börjar använda vår glögg gryta i koppar så händer det. 

Jag gillar inte att stå och gnida i evigheter, vem gör det liksom? Så här kommer ett bra knep. Blanda ättika och salt i en liten skål. Gnid in föremålet med detta, putsa lite, skölj och vips så är det skinande kopparblankt.

Glögg grytan är ett loppisfynd från Öland. Älskar den. Den är från Dorre produkt i Borlänge.

Så klart med tillhörande slev. Den används flitigt här från november till slutet av januari typ.

Kram Pia

6 kommentarer:

  1. Jahaja, man kanske skulle ge sig på att putsa upp kopparkastrullen? Eller kanske inte? Ska nog suga på den karamellen, nu när jag vet hur enkelt det är menar jag. Vi har en riktigt gammal sak från svärmors gömmor till glöggen. Funkar inte på induktionsspisen, men ändå :-) Fin är den.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  2. Tog inte med mig en kopparpryl när vi flyttade. Men annars hade jag testat detta knep med en gång. För vid juletid brukade jag putsa kopparn.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Tack för ett nytt tips! Nu putsar jag aldrig koppar längre, gillar patinan.
    Jag serverar min glögg ur en gammal kopparkaffekanna. Oputsad...

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Visst är det mysigt med koppar och granris ,brukade också putsa koppar, då med Häxans puts som ju är borta ur handeln sen länge.numera blir det som Pia gör ,miljösmarta måste vi vara.
    Det jobbiga med att flytta som jag gjort är att inte plocka fram sina julsaker direkt från källare/vind utan måste be barnen kolla var den lådan står...tantvarning?.
    Men jag är optimist, kommer bli som jag tänkt mig med hemkokt glögg ,julmusik ,gemenskap och härlig samvaro med de mina utan överflöd och klappar .kramar från Astrid.

    SvaraRadera
  5. Hej heeeej
    Nu har jag läst ikapp mig lite igen... ;)
    Alltså vart ska jag börja... jo..
    HEJA HEJA diiiiiig.... wooooow 6,3 kilo.....jag älskar sånna inlägg, blir så peppad och du har ju så rätt i dina hälsoeffekter där...
    Vilka smarriga pajer du bjöd på och den där alkoholfria proseccon måste jag spana in.
    Å klänningen......alltså åååååå....jag tror du kommer bli störtsnygg på julafton...älskar de där knapparna på sidan.
    Å den enda koppar´n jag har är en sås/sopp slev...å jag orkar inte ens puts den ju....det borde jag nog ta och göra.
    En glöggryta äger jag inge men det kanske jag borde ta och skaffa mig en...
    Å så fint det blev i soffan... måste plocka fram mina julkuddar med.. det har jag glömt...;)
    Kram fina du och ha en mysig kväll!

    SvaraRadera
  6. Så fin glöggryta du har! =) Visste inte att Dorre var från Borlänge? Min gamla grann-hemkommun, ju ;)
    Kram/Maria

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.