onsdag 30 oktober 2019

Köket i fokus

Min dag började hos tandläkaren. Inte så jätteroligt men nödvändigt. Hoppas nu att det äntligen ska ge sig. Jag tog en semesterdag för att inte krångla till det liksom. 

Vi bestämde oss för att jobba lite i köket, min man och jag. Först ut blev kåldolmar, jag har aldrig gjort det innan. Han har och var min läromästare. 

Lite pilligt för mig som har så dålig finmotorik. Men skam den som ger sig. Är riktigt nöjd med resultatet. Gott!

Sedan var det tid att koka ny ingefärsshot. Slut i kylen. Passade på att göra eldost också när jag ändå var i farten. 

Denna gång smaksatte jag med chili och päronmynta. Lite mer salt än förra gången också. Perfekt.

Av vattnet som vi kokade kålbladen i till kåldolmarna så gjorde maken grönsakssoppa.

 Inget får gå till spillo liksom. Älskar den tanken.
  
Tog en paus dock för att inhandla årets glögg och superlim. Testade att laga en lucka i frysen som gått sönder. 

Poäng på glöggen blev för mig en stark 9. Kan bero på att jag var sjukt sugen på söt glögg. Kan bero på att jag älskar glögg också.

Kram Pia

3 kommentarer:

  1. Hoppas det blev okej hos tandis, min gubbe ska imorgon och göra sitt sista där tror jag.
    Klart man ska ta vara på allt som går och kåldolmar är ju så himla gott.
    Nu blev jag sugen på årets glögg. Alla andra har sagt att den är bläää. Men jag är som du glöggälskare, så jag kanske skulle gilla den med.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Men vilken produktiv dag ni fick i köket! Härligt! Jag har heller aldrig gjort kåldolmar men älskar att äta dem. Min mor skämmer bort oss med husmanskost och jag tänker att en dag ska jag lära mig....Hoppas det gick bra hos tandläkaren. Jag skall dit nästa vecka.

    Kramen och ha en fin dag och tusen tack för dina kommentarer hos mig!

    Anneli

    SvaraRadera
  3. Alltså... jag blir lite irriterad när jag tänker på att man "måste" ta en semesterdag för tandläkarbesök i den branschen... finns inget utrymme för tandläkarbesök eller läkarbesök alls... Ju mer jag tänker på det ju mer inser jag att det är en ganska snedvriden arbetssituation. Ett superviktigt jobb med rätt dålig lön (väldigt dålig i förhållande till ansvaret) och ingen flexibilitet alls, ett alltför pressat schema...
    Nåväl, nu skulle jag inte hetsa upp mig över det...
    Så fina kåldolmar! Jag har heller aldrig gjort det. Gillade inte det som barn, men nu skulle jag nog kunna äta det, kanske?
    Årets glögg har jag faktiskt inte köpt än... jag brukar vara tidig med den...
    Kram och visst får man säga att "min lillprinsessa" är gullig, det tycker jag också att hon är! =)
    /Maria

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.