torsdag 11 juli 2019

Fint vid infarten

Det första man möter ska väl vara trevligt och inbjudande kan man tycka. Rabatten nere vid infarten är alltid den sista jag tar tag i av någon märklig anledning. 

Varje gång så lovar jag mig själv att nästa år, ja då ska jag starta där nere. Jag har verkligen tacklat av. Orken räcker inte till riktigt eller så kan det vara lusten som saknats ett tag.  Kolla här. 

Usch så fult och det har jag liksom bara accepterat. Jisses! Jag måste ha varit illa däran.

Men nu ni. Jag röjde runt där med sekatör, spade och räfsa. Höll på i timmar tills jag typ inte orkade mer.

Buxbomen som äntligen har satt fart fick sig en tillklippning. Så sjukt långsamma i tillväxt tycker jag. Köpte dem som små, så här såg det ut 2012. 

Så här ser det ut nu. Ångrar att jag inte satte buxbom runt hela rabatten. Den härligt solgula rabatten med ölandstok, renfana, daggkåpa, ginst, gulmåra, orpin och färgkulla. Ett och annan lammöra också.

Mjölkkannorna borstades rena från rost och fick ny färg. Skatboet som hade ramlat ner åkte undan och så körde maken runt med trimmern. 

Jag ska gräva lite till och sen så ska det bli fint igen kanske.



Kram Pia

4 kommentarer:

  1. Vilket lyft det blev och vilket jobb du lagt ner också. En ordentligt klapp på axeln ska du ge dig själv.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Rabatter är allt en hel del jobb, men när det är rensat är det så himla fint. Jag har valt att plocka bort de flesta rabatterna och ersatt dem med krukor. Visserligen ska de också skötas, men man slipper ju rensa flerårigt rotogräs och annat tråkigt om man byter jord varje år.
    Kallor ska du satsa på! Finns i så många fina färger och du bara klipper eller drar bort bladen när säsongen är slut och ställer undan krukorna svalt, sen när våren kommer är det bara att slå ur krukorna, plantera om knölarna i ny jord. Jag började med två plantor som jag köpte på torget i Helsingör för sisådär 25 år sedan. På den vägen är det ;-)
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  3. Infarten är ju trots allt " ansiktet utåt".... vilket man glömmer ibland!! Snyggt och välkomnande blev det!!
    Kraaam Kate

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.