lördag 20 juli 2019

Egengjord eldost

När jag läste om hur mycket antibiotika som används på Cypern, 40 ggr mer än i Sverige.  Ja då känns det inte bra att köpa halloumi därifrån. 

Inte farligt att äta men klart är att antibiotikaresistens efter klimatförändringarna är det största hotet mot mänskligheten. Så jag bestämde mig för att göra egen halloumi. Nu får det inte heta så om det görs här eftersom det är ett skyddat varumärke. 

Mycket mjölk gick det åt och tid. Men det blev väldigt bra och jättegott. Jag använde vanlig komjölk. Vet inte riktigt vart man får tag på får eller getmjölk.

 Nu har jag ost ett tag och jag ska absolut göra mer nu när jag vet hur man gör. Det var inte så svårt alls. Jag som väljer bort kött för klimatet måste tänka på att jag gör bra andra val. Roligt var det att se hur ostarna flöt upp när dom var klara. Jag använde Mandelmanns recept. Ostformen fick jag låna av syster min. Man kan göra en egen av en glasslåda. Nästa gång ska jag forma osten till en cylinder så jag kan skära burgare.



Kram Pia 

2 kommentarer:

  1. Men va kul att kunna göra sin egna ost. Den ser jättefin ut också. Jag såg alla Mandelmans programmen och tycker de är så bra.
    Ha en fin lördag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Men waow! Trodde inte man kunde göra själv! Måste kolla in deras recept, tack för inspiration!
    Kram!
    Gukilla

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.