söndag 13 januari 2019

Planer för sådd

En tacksam ettåring är ju Petunior. Finns ju i alla möjliga färger och former. Då menar jag enkla eller dubbla, storblommiga och småblommiga. Jag tror och hoppas att jag sparade frökapslar i höstas. Måste kolla upp det. Annars så får jag köpa nya. Jag är allt lite sugen på att testa några dubbla i år. 

Sedan ska man ju välja, och för er som är nybörjare så när det står grandiflora så betyder det att blommorna är stora. Sedan finns det hängande som ju passar bra i amplar. Man kan också tänka på om det står vädertåliga. Kan ju passa bra i blåsiga lägen. Vill man ha småblommor så är det million bells som gäller. Man ska också tänka på om man vill ha långa grenar eller ett mer kompakt växtsätt.

 Den här tycker jag om den finns ju i rosa också. Svårt att välja. Det kan vara 15 frön i påsen men det kan vara 8 också. Priserna varierar såklart men runt 50:- kostar det.  Ja snart ska jag nog starta upp sådderna. Roligt! Äntligen något som kanske ger mig energi. I år ska jag ha flitiga Lisor också. Gärna dubbla. Men jag får lov att vänta tills i mitten av februari. 

Relaterad bild

Men den som väntar på något gott väntar ju aldrig för länge.

Kram Pia

5 kommentarer:

  1. Nydelige blomster.
    og som jeg lengter til våren,sommeren og masse fargerike blomster.
    Ha en fin søndag.
    Klem Christina

    SvaraRadera
  2. Har nog också tänkt att så lite blommor i år, för en gångs skull. Pelargoner. Fick ett helt gäng fröpåsar av min kollega, så det är lika bra att sätta igång med dem. Annars blir det nog mest grönsaker, olika sorters kål och chili som jag tänker förså.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  3. Så mycket vackra blommor, och den som sår får skörda! Härligt att ha så mycket att blomster att se fram emot. Fint att få planera för varmare och ljusare tider. Det behövs nu så här i januarikylan.
    Kramen,
    Anneli

    SvaraRadera
  4. Lycka till med din sådd och hoppas det blir mycket vackert i blomväg.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  5. Petunior är tacksamma från sådd upplever jag. Men det har blivit ett mer och mer begränsat sortiment. Men jag har hittat den här sommarens favorit :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.