måndag 19 november 2018

Bloggtankar-kyla i värmen

Bloggvärlden har gett mig så mycket glädje. Jag har lärt känna otroliga människor jag aldrig skulle haft en aning om annars. Fån norr till söder från storstan till landsbygd. Jag menar lärt känna via bloggen. Vissa mer än andra så klart men alla är för mig viktiga relationer. Jag har lärt mig massor och reflekterat över livsöden. Positiva som negativa.

 Fast nu kommer det... Det som blivit lite trist. Jag ska försöka förklara. När jag bloggar så blir jag superglad över att få en kommentar. Jag tror och hoppas att alla som bloggar blir det. Fast hur mycket man kommenterar och försöker vara intresserad så verkar vissa bloggare inte bry sig om det. Det gör att jag inte kommenterar deras bloggar längre. Det verkar ju inte vara intressant alls ju att man läser. Man får inget tillbaks. Det finns en viss kyla i värmen liksom. Om det är så vet jag inte men jag tolkar det så. Kan vara feltolkat såklart. Säkert är det så. Vi har väl alla ett syfte med våra bloggar kan jag tro. Mitt är att ha det roligt, att inspireras och kanske inspirera andra. Det är också att få lite värme i kylan. Har ni tankar om detta. Vore kul att höra era åsikter.

Kram Pia

13 kommentarer:

  1. Hej vännen! Håller med, så mycket glädje man fått genom bloggen och så många härliga människor man lärt känna! Och du är en av dem! Och vi blir nog alla glada för kommentarer. Ibland känner jag mig som en dålig bloggvän när jag inte kommenterat på ett tag, men ibland räcker inte tiden till, och så tror jag vi alla känner då och då. Och ofta läser jag bloggar i mobilen och då blir det så jobbigt att kommentera..;) Det viktigaste är att vi inte glömmer bort varandra helt bara.

    Kram på di och ha det bra!
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Hej fina Pia. Jag känner med mig att jag är dålig på att kommentera. När jag nu satte mig och rannsakade mig själv, så kom jag på vad den stora anledningen är. Jag fixar det inte riktigt från telefonen... Så helt klart, jag ska bättra mig med det. Men något jag aldrig skulle låta bli det är att ge svar på kommentarerna på min egen blogg. Inte långa svar, eller så, men alltid ett svar för att visa att jag läst. Som en bekräftelse och ett tack för att någon lagt jobb på att kommentera. Tänkvärt inlägg Pia. En stor kram från Annika

    SvaraRadera
  3. Hej Pia, Ja visst är det kul med bloggvärlden! Man lär sig mycket och får sådan fin inblick i hur andra lever och har det och en massa tips och inspiration vad gäller alla möjliga områden som mode, mat, inredning, filmer och böcker etc. Ja, och visst är det jättekul när folk kommenterar. Jag blir också superglad. Kramen och ha en underbar dag! Anneli

    SvaraRadera
  4. Jag känner som du, jag har också slutat lämna kommentarer där jag inte får en kommentar tillbaka. Nu har jag förstått att flera haft svårt att kommentera hos mig, förmodligen någon connection mellan Mac/Safari/blogger... Jag har själv haft problem med att kommentera hos andra. Men sedan jag bytte webläsare till chrome på min mac, har jag inga problem längre. Det är ju inte roligt när man ger, men inte får tillbaka det håller jag med om. Jag har dessutom skalat ner mina besök rejält hos de bloggar som nästan uteslutet har inlägg med reklamlänkar för jag tycker de blivit så opersonliga. Jag bloggar mest för min egen skull, som en reflektion och dagbok över mitt liv. Fungerar bra för mig, men det är alltid jätteroligt när man ser att folk läser och lämnar kommentarer. Jätteroligt när man får höra positiva saker och att man kan inspirera någon. Ibland blir det lite små pauser hos mig, och det är för att jag inte hinner med allt jag vill göra helt enkelt och det riktiga livet är absolut viktigast! Att besöksstatistiken sjunker då, det kan jag leva med ;)
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  5. Jag bloggar för att jag älskar det! Att någon vill kommentera
    är roligt men inte det nödvändiga för mig. Jag ser att jag har
    läsare och DET är är viktigast, att någon tar sig tid och gör
    sig besvär att läsa det jag bloggar om gläder mig mest. Jag
    kommenterar själv när jag tycker det är läsvärt, inte för
    att jag måste.

    Hur går det med vetevärmaren?
    Ha en fin dag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Jag känner lite som du med. Det är många bloggar som man följt genom åren som nu aldrig skriver något tillbaka längre. Men jag själv har min blogg som min lilla dagbok och visst blir jag superglad om någon kommenterar på det jag berättar. Jag skriver inte på allt jag tittar på heller men på det som är kul och berör mig.
    Ha en fin tisdag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  7. Jag känner liknande, jag känner mig lite närmare de bloggvänner som kommenterar hos mig och kanske är det så att jag är lite mer lik dem inte bara som bloggvän utan även i vardagen att vi har liknande intressen. Nu är det ju i min julblogg jag har flest läsare så det är även i julbloggarna som jag är mest aktiv med att kommentera. Jag skrev ett liknande inlägg förra hösten om att sprida bloggkärlek genom att kommentera och så många höll med mig utom en som var ganska spydig i sin kommentar och det var första gången någonsin hon kommenterade hos mig ;) Visst är det så att man har inte alltid tiden att lämna en kommentar när man läser en blogg, men visst sprider det lite bloggkärlek när man gör det <3

    SvaraRadera
  8. Kommenterar ibland. Jag är en bloggläsare, men har tyvärr ingen egen blogg. Vet inte hur man gör....., läser alltid din blogg och gillar det du visar och skriver. Får inspiration till både mat och kläder, tack!
    Önskar dig en fortsatt trevlig vecka!
    Kram Tummelisa

    SvaraRadera
  9. Jag kan inte annat än att hålla med dig, jag har varit så drastisk att jag avföljer de som aldrig någonsin svarar eller kommenterar tillbaka. Jag både bloggar och följer bloggar för att dela med mig och hitta inspiration :-) Det är ju hela grejen liksom, inte en klubb för inbördes beundran.
    Vi får ge varandra lite bloggvärme i bloggkylan ;-)
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  10. Håller med dig där. Tycker det är trist med bloggar som aldrig kommenterar tillbaka hos mig. Sedan vet jag ju hur det är med livet och så som pockar på uppmärksamheten då och då och gör att jag inte hinner kommentera så mycket som jag skulle vilja, men helt klart kan jag bli bättre. Håller med flera av ovanstående att vi får bli bättre på att ge varandra bloggkärlek, det vinner alla på.

    Kram Nina

    SvaraRadera
  11. Jamen tjooohooooo det gick...;)
    testar igen.....kanske har jag hittat felet...eller inte hittat felet men upptäckt att jag kan kommentera från en annan weblbäsare än den jag alltid använt förut..;)
    Testar igen så ska jag skriva något vettigt sen..;) med en massa kramar å sånt...

    SvaraRadera
  12. Sådär ja...nu så..;)

    Jag upplever nog att det generellt i hela bloggvärlden kommenteras mindre..
    För egen del har jag ju precis i detta nu upptäckt att det går från chrome men int efrån Safari...det har jag ju skrivit till dig flera gånger förstås...att jag inte kunnat kommentera hemifrån...;)Tjoohooo va glad jag blev..;)

    Hur som så om jag ska prata utifrån mig själv så tycker jag ju naturligtvis också att det är superkul att få kommentarer men det är inget som jag förväntar mig att få och det är inte därför jag bloggar. Förr var jag som besatt av att både få och ge kommentarer...såpass mycket att det höll på att knäcka mig totalt...satt upe till mitt i nätterna och kommneterade o kommneterade låååånga kommentarer.....nuförtiden tar jag det lite mer hasta manjana och kommenterar när det finns tid...för jag läser ju en del bloggar och det TAR TID att skriva om ens några få rader. Vill ju helst tskriva något personligt och inte bara "Å va fint"...;)
    Nu för tiden lägger jag också såpass mycket mer tid på min egen blogg...gör ju många fler inlägg än förr och då räcker inte tiden till tyvärr.
    Jag försöker dock att verkligen skriva några rader lite här och där lite då och då...å nu kanske det blir enklare när det funkar hemifrån igen...;)
    Nu ska jag skriva en till kommentar fast i ditt senaste inlägg..;)
    Stor kram sötis!

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.