torsdag 25 oktober 2018

Pasta D.I.Y

Jag skäms nästan. Eller jo jag skäms. Jag önskade mig en pastamaskin i födelsedagspresent och jag fick en. Året var 2013. 

Här kan man läsa om det. Nu är det 2018 och jag har äntligen gjort egen pasta. Ibland vet man inte vad som hände, det bara blev ett lååångt uppehåll liksom. Jag inhandlade durumvete, ja för det är ett måste. Sen var det bara att sätta igång med själva degen.  Varför man ska göra en mjölvulkan och hälla äggen i själva gropen vet jag faktiskt inte. Man ska liksom gegga ihop alltsammans där på bänken. Med händerna!!!!  För mig som inte gillar stressgeggamoment så blev det rysligt jobbigt. Ja men fatta! Mjölsmulor och äggspill for ju runt på hela bänken. ÅNGEST! 

 Maken skrattar och fotar så klart. Sen ska degen vila och det ska jag med. Länge! Pust! Sen börjar själva maskindelen. Jag har tittat på Sveriges mästerkock och vet exakt hur man ska göra.

Gick över förväntan bra. Degen var elastisk och lättarbetad. Sedan ska pastan torka till lite på en rundstav i mitt fall. 

Jag ringlade sedan ner den halvtorra pastan i en plastlåda med lite durumvete mellan lagren. Dumt val. Det kletade ju ihop sig så jag fick göra om.

 Nuläget är:  
No:1 Ingen hemgjord pasta på ett tag
No:2 Nacken är värre än värst, förstår att det beror på en stressig dag med massor av felaktiga lyft. AJ!
No:3  Fredag i morgon känns helt OK
No:4 Tänk noga på vad man önskar sig i present

Kram Pia

4 kommentarer:

  1. Oj, oj, oj. Några tips i all välmening:
    Gör pastadegen i maskin, degblandare, mixer eller vad du har. Låt den vila. Använd din läckra pastamaskin och koka sen direkt och njut med en härlig olivolja.
    Ingen torkning och definitivt inte göra mer pasta än vas som går åt (du kan förvara degklumpen i kylen, inlindad i plast ca 1 vecka). Om du gör färdig all pasta måste den torka helt, knalltorr.
    Krya på dig. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  2. Det var ett tag sedan jag gjorde egen pasta men jag skar med kniv mina pastalängder. Orkade helt enkelt inte ta fram maskinen. Den blev kastad också nu när vi flyttade till Spanien.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Jag fortsätter nog med min köpta bönpasta, ha, ha, ha! Känner att jag hade hamnat i samma sits som du med ett jätteprojekt och storstädning av köket. Hoppas den blev alldeles fantastiskt god. Nu har du i alla fall testat och man är väl inte sämre kvinna än man kan ändra sig.
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.