söndag 21 oktober 2018

Matlagning, upplägg och lite annat.

Köket är verkligen en plats där jag trivs. Jag kanske inte är den allra bästa kocken men det gör ingenting. Jag tycker det är roligt i alla fall och jag kan. 


 Ibland hör jag folk säga att dom inte kan laga mat. VA???? Det är ju en överlevnadsinstinkt tänker jag. Fast idag kan man ju köpa allt färdigt, ja från pannkaka till kåldolmar eller vad som helst.  Den här helgen har det varit "havets läckerheter" i Ryttarängens kök. 


Krabba är ju som den är, klar att äta om man inte fiskat den själv. Det har jag inte gjort den här gången, faktiskt aldrig. 


Men om jag hade fiskat upp den eller hur man nu gör med krabbor så skulle jag kunna tillreda den. Bara att googla ju. Vi äter  lite bröd och en god ost till. Mer behövs inte. 


  Calamaris eller friterad bläckfisk kan jag också fixa från grunden. Ha! Ha! Har ju aldrig fiskat bläckfisk heller men har rensat i alla fall. Jag valde dock att köpa halvfärdigt den här gången, bara att fritera och servera. Sen är det ju själva upplägget. 


Visst är det trevligt att servera på en tallrik så här. En koppad ris hög och lite citron med persiljekvist. Kul också att vecka servetten och trä den i en servettring i porslin. Loppisfynd så klart.


 Fast allt det roliga har en baksida. Städningen! Att skura ugnar är ingen hit. Särskilt inte när man ska ligga på knä och jobba. Nix! Nu är den ren och fin igen. Den här spisen har några år på nacken och nästa gång ska jag försöka få till en inbyggnadsugn i lämplig arbetshöjd både när det gäller matlagning och städning.


 Solig Söndag här i Uppland idag. Det får bli utomhuspyssel för hela slanten. 

Kram Pia

4 kommentarer:

  1. Det såg jättegott ut, saknar skaldjur på menyn men har utvecklat allergi mot dem så det blir snällt att låta bli. Här lyser solen med så vi ska också ut i trädgården och fixa. Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Mums så mycket smarrigt det var hos dig i helgen. Det är skitjobbigt att städa ugnen tycker jag med. Men tyvärr blir det samma höjd nu när vi byter ut vårt gamla kök. Finns ingen plats för något annat.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. hm, krabba är jag inte så förtjust i, inte heller städning av ugn ;-) men jag borde verkligen för min ser hemsk ut just nu... Men du har ett fint upplägg, och calamari är gott!
    Kram och ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Mmmm skaldjur är så himla gott.Nu när det är krabbtider igen, kanske det är dags att göra cabbcakes igen. Så himla gott. Det där med bläckfisk måste jag nog träna lite mer på ;-)
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.