torsdag 20 september 2018

Kokta rödbetor med senapsdressing

Att skörda sina egna rödbetor känns lyxigt. En god och väldigt färggrann maträtt svänger man snabbt ihop med enkla medel. 


Först kokar man rödbetorna mjuka och drar av skalet. Låt dom ligga i kastrullen så dom hålls varma. 

Medans så fixar jag till några bruschettas i ugnen med ringlad olivolja och en god ost. Strö lite oregano på eller annan örtkrydda som du gillar. Vi köpte dagsgammal ciabatta för några kronor. Klimatsmart och billigt. 

Blanda samman senapsdressingen. Häll upp lite sallad, här valde jag färdig Provensalsk sallad men det går ju med annan så klart, gärna lite ruccola faktiskt. Det är det där lite beska till sötman i rödbetorna som passar så himla bra ihop.

 På med rödbetorna och ost. Jag rev lite prästost för jag hade ingen parmesan.  Sen ringlar man över dressingen. Sjukt gott! Om man vill piffa till det lite extra så rostar man några pinjenötter och strör över. En klick smör förhöjer ju smakerna.


Senapsdressing:
1 tsk dijonsenap
2 msk oliv eller rapsolja
1½ msk balsamvinäger eller rödvinsvinäger
1-2 msk vatten
salt och peppar

Kram Pia

5 kommentarer:

  1. Detta lät supergott, måste prövas. Jag har snöat in på rödbetor och chevreost.

    SvaraRadera
  2. Lägger på minnet, ser jättegott ut! Dressingen brukar jag göra men
    nu ska jag addera senap, tack för inspiration!

    Trevlig helg.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Så gott och tack för tipset.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  4. Det vattnas i munnen, åhhh så gott det ser ut :)
    Jamen fredag igen, nu tar vi helg Pia!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  5. Åh så otroligt gott! Nästa år ska det minsann odlas rödbetor i mitt land (hann inte få till landet i år). Jag tycker de är godast nykokta med salt, smör och lite citron att droppa över. Väcker barndomsminnen från när vi skördade rödbetorna hemma. Mmm.

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.