lördag 11 augusti 2018

Skördetid

Hej!
Jag tänkte haka på bloggen Trädgårdsfägring.  En samlingsplats för alla nordens trädgårdsbloggare.

Jag bloggade ju mycket om just trädgård innan på gamla bloggen Simsalabim. Kanske det skulle få mig att bli motiverad på något vis. Få en nytändning för både trädgård och bloggeri. 

Den här sommaren har ju inte varit trädgårdens höjdare precis på grund av torkan. Fast några lökar hämtade maken upp i går från landet. 

Jag har fått två squash och på äppelträden finns det sammanlagt fem äpplen. Ha! Ha! jag tror jag ska göra rikligt med mos och äppelpajer i år.



Vi har en hasselbuske på tomten och i år är det första gången som det finns nötter på den. Här ser man alla. Fniss!  

Vi har en enbuske också men den har många bär. Brukar plocka några och ha som krydda när jag lagar vilt. Det händer inte så ofta men ändå.  

Mandelpotatisen som vi satte vill inte ge någon skörd. Vi har grävt upp och kollat, finns ingenting under. De får stå ett tag till så får vi se. 

Rödbetorna och morötterna är så små och jag vet att det beror på för lite vatten. 

 Vi har funderingar på att ändra om lite här. Odlingslådorna ska kanske få flytta upp närmare huset. Det ska nämligen pensionärsanpassas här på Villa Ryttarängen. Det är visserligen några år kvar tills dess men bäst att börja i tid.


Kram Pia

7 kommentarer:

  1. Jatack, mer trädgårdsbilder! Älskar verkligen bilden på löktorkningen!
    Den här tiden planerar man redan för nästa år. Då minsann...

    Njut nu av din fina trädgård.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Hej Pia!
    Din lökskörd är fin, äppelträden dignar av äppel hos dottern, vågar knappt tänka på hur det ser ut idag efter blåsten.
    Hoppas inte grenarna har knakat.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Det har varit lite si och så med odlandet i år. Det mesta som blommat har blommat över rekord snabbt eller är så litet och förkrympt så fy...Äpplen har vi fullt av däremot. 5 st träd som ser ut att snart gå av...
    Fin lök skörd ni fick!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Men potatisen blommar vackert - tänker jag :) Och precis de orden jag sa till min mamma för ett antal år sen när hon kommenterade att jag inte kupat dem. Du ser ut att ha en fin trädgård inklusive köksträdgården. Men bloggen anpassar sig inte efter min skärm som bloggar brukar göra. Texten försvinner ut till höger...

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  5. När vi bodde i huset hade vi mycket på G i trädgården. Men nu är det mest citrus som gäller här.
    Ha en fin dag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  6. Det ble jo en pen løkavling.
    Veldig variabelt resultat i år. Bærbuskene har mer eller mindre tørket inn, men moreller ble det bra mye av, og aldri har jeg sett mer epler på frukttrærne!
    God helg!

    SvaraRadera
  7. Vi har haft tillgång till vatten hela sommaren och så fina grönsaker och snittblommor har vi nog aldrig haft tidigare. Fina bilder du visar.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.