onsdag 29 augusti 2018

Murgrönan växer

Tjoho där!
 Vet ni en sak, varje gång jag är på Öland så norpar jag ett murgröneskott. 

Jajamensan! Sist var ju i April och då tog jag ett skott på en kyrkogårdsmur. Hmm kanske man inte får det fast det visste ju inte jag. Nu växer det som bara den i den gamla vita tillbringaren som botten har gått hål i.  

Jag har testat så många gånger att få just murgröna att växa här hos oss men .. Nu tror jag att det äntligen, äntligen lyckats. Även denna planta är från Öland. Ja jag snodde den på campingen en gång. Det gäller att hitta den rätta platsen har jag förstått, ja att plantera på. Onsdag alla redan. Inte klokt vad veckorna rullar på. Vi sitter här och smider weekends planer maken och jag. Återkommer om det så klart. 

Njuter av sensommarblomningen också. Helt underbart. Ja men ni ser ju att gräset äntligen blivit grönt igen. Från en stepp/savann till frodig gräsmatta.


 Kram Pia 
(Just det, jag är verkligen så glad över alla fina kommentarer. Särskilt till dig Tummelisa.)

2 kommentarer:

  1. Vi norpade också murgröna här tidigt i våras. Men nope den tog sig inte. Får kanske ta och leta upp ett nytt ställe. Men roligt att din har satt rot.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Murgrönan vill bestämma själv var den ska bo, lycka till med denna.
    Det blommar verkligen frodigt hos dig. Allt verkar ha hämtat sig, nja, inte hos mig,
    här är det på sluttampen... utom pelargonerna. Men jag gillar att hösten kommit, men ändå såg
    jag på vädret att det fortfarande är sommar. Skönt är det, även om det regnar idag!

    Roliga skedar, såna gick jag förbi på loppisen sist!
    Ha det gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.