tisdag 6 september 2022

Samla in fröer

 Jag brukar samla fröer så jag slipper köpa nya varje år. Det fungerar utmärkt. 

Det gäller att ta dem en solig torr dag tänker jag men vet inte om det ligger någon sanning i det. Jag tror att det är bra i alla fall. Sen lägger jag dem i melittafilter och skriver på vad det är. Lätt som en plätt.

  Förvarar dem inomhus torrt och lite mörkt. Tagetes, krasse, akleja, petunia, stockros och ringblomma är enkla och bra fröer att ta.

 Stockrosfrön från Österbybruk sådde jag sista juli dom ska ner i jorden inom kort. 

Jag skriver i den lilla svarta boken om hur blomningen blev 2022 och grönsaksodlingen. Löken blev bra men inte rödbetorna. Gurkorna helt Ok och tomaterna trivdes på nya stället. Självklart kan man ta frön från tomat, chili, pumpa, gurka och dill tex. Bara att testa sig fram. 




Kram Pia

2 kommentarer:

  1. Det är roligt att samla frön. Det känns som om de plantorna blir ens egna. Har fortfarande frön kvar från min gamla trädgård.
    Samla på!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Smart och bra att samla sin frön än att gå och handla nytt hela tiden.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.