Av en händelse så började vi prata om palmolja och värmeljus. Oj Oj, det blev en het diskussion eller kanske mer än sammanfattning. Hur ska vi nu förhålla oss? Vi googlar och läser på vilka man ska köpa om man vill värna om vår planet.
Skrämmande faktiskt. De senaste åren har det pratats mycket om paraffinljusets negativa inverkan både på hälsa och på miljö. Forskare har kommit fram till att partiklarna från ljusen även kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar och Norska Folkhälsoinstitutet gick 2014 ut med en varning där de liknar bruket av ljusen med passiv rökning.
Ja man blir ju mörkrädd. Men vad ska man då köpa om man vill lysa upp livet med värmeljus? Alltså vilka värmeljus ska man använda om man vill vara så snäll som möjligt både för hälsan och för miljön? Jo, då är det bäst att bara välja ljus gjorda av stearin, bivax eller vegansk rapsvax. På delad andraplats kom värmeljusen från Coop och från Duni, som både är tillverkade av 100 procent stearin, men saknar miljömärkning.
Svanenmärkta ljus måste nämligen uppfylla kriterier om att innehålla minst 90 procent stearin, det vill säga minst 90 procent av råvarorna ska vara förnybara, och uppfyller även miljökrav vad gäller sotbildning, tungmetaller, färgämnen och dofter. Svanenmärkta ljus får inte heller innehålla palmolja. Det är lätt att hitta Svanens miljömärkning på förpackningen.
Kram Pia


Köpte äkta värmeljus som var gjorda på stearin när vi var i Sverige sist.
SvaraRaderaFår köpa på mig lite till när vi åker till Sverige i jul. Jag har inte kollat så noga var man kan hitta det här.
Kram Carin
Tyvärr är det nog skillnaden i pris som avgör när man köper värmeljus.
SvaraRaderaFör stor skillnad är det. Varför får paraffin/palmoljeljus en säljas
när de är så miljöfarliga kan man undra? Jag försöker köpa stearin men
erkänner att jag faller för prislappen jag också. Men hädanefter blir
det ändring!
Tack för informationen Pia!
Kramar från Eva-Mari
Ja, tack för infon Pia! Köper alltid stearinljus när det gäller andra ljus men inte tänkt på det när det kommer till värmeljus, så dumt!! Nu blir det bättring här!
SvaraRaderaKram Gunilla
Köper alltid stearinljus, oavsett om det är värmeljus eller kronljus. Började med det efter ett fabriksbesök på Liljeholmens för många herrans år sedan.
SvaraRaderaHa de gott. Kram, Catarina
Eftersom jag har astma så får jag leta noga när jag ska köpa ljus. Det stora svenska företagets ljus och värmeljus går helt bort. Det märks direkt när de håller dålig kvalitet. Jag tänder sällan värmeljus så därför har jag inte tänkt på dem på samma sätt. Tack för ett bra inlägg.
SvaraRaderaKram, Carina
Mycket att hålla reda på gällande ljus också!
SvaraRaderaKram och ha en mysig helg nu...
Titti
I think this article is useful to everyone.
SvaraRaderaสูตร ยี่ กี ตัว เดียว รูด 19 ประตู