söndag 10 november 2019

Kalassnittar på min dag

Nu så, nu är det över. Det var så trevligt och mysigt tyckte jag. Gott var det också, väldigt smarrigt om jag får säga det själv.  

Vi fick plats också fast det var på håret. Om vi blir fler i familjen så får vi nog bygga ut. Ha Ha! Nej jag skojar så klart, finns det hjärterum så finns det stjärterum.

Kalkonen vägde 5,4 kg och det blev över.

 Jag blev så stort firad med världens finaste presenter. Helt fantastiskt. Mer om det en annan gång. Men jag blev verkligen rörd till tårar. Ja jag lipar lätt nu för tiden, har väl med åldern att göra kanske. Fniss! Ok jag tänkte bjuda er på ett recept. Nämligen vår förrätt som var lite annorlunda.  Matjesnittar med västerbottenost, äpple och bacon. Har i vilket fall jag aldrig smakat innan. 

 Receptet är till 25 små snittar. Jag tog lite mer äpple, ost och crème fraiche. Sedan delade jag på brödet i två delar så det blev 16 st lite större.

1 rött äpple
1 msk färsk, klippt dill
 4 msk hackad gräslök
1 dl crème fraîche (34%)
200g hela matjesfiléer
1 paket bacon (kalkon eller kycklingbacon går jätte bra)
0,5 dl riven västerbottenost
8 skivor mörkt bröd
salt, peppar
 1.Skär äpplet till mindre bitar. Klipp dillen och hacka löken. Skiva upp sillen till smala remsor.
2. Stek baconet och skär det sedan till mindre bitar. Rör ihop allt tillsammans med crème fraîche och kryddor. Spara lite av baconet till topping.
3. Skär till brödet till lagom munsbitar, klicka ut röran och lägg lite baconkross på toppen.
Till välkomstdrinken så hade vi smördegsrullar som var fyllda med Philadelphiaost,lite västerbottenost, ketchup, oregano och medvurst. Jag gjorde en bit av rullen utan korv till vegetarianerna. 

Fars dag idag och lite firande blev det idag med. Ja för egentligen så fyller jag år idag. 60 år har jag tillbringat på denna planet. Halt galet ju. Nu ska jag sjunka ner i soffan och försöka hålla mig vaken tills jag ska gå i säng. Får se hur spännande hockeymatchen blir.

Kram Pia

6 kommentarer:

  1. Stort grattis på din dag :-) De där förrätterna verkar ju himla smarriga.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  2. Grattis fina Pia på din dag. Din bästa tid är nu!! Kram på dig.

    SvaraRadera
  3. Hipp, hipp, hurra och stort grattis på din dag.
    Vilken spännande förrätt den ena var.
    Ha en fortsatt fin kväll .
    Kram Carin

    SvaraRadera
  4. Stor grattiskram på dig! När man kommit över tröskeln till ett nytt decennium upptäcker man att det
    nog inte är så tokigt där. Klokare för varje år blir man också. Allt blir bara bättre med åldern Pia!

    Ser att dina gäster fick mycket gott. Förrätten verkar jättegod!

    Glad och god ny vecka!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Grattis en dag i efterskott! Så mycket gott du bjöd på. Nu närmar du dig pensionsåldern där jag är. Det blir bara bättre och bättre, fantastiskt att kunna styra sin tid själv efter ett långt yrkesliv. Ha en fortsatt trevlig vecka.
    Kram Tummelisa 😍💐

    SvaraRadera
  6. Härligt att din dag blev superlyckad och att du gjorde den till det du ville! =) <3
    Tack för tips, de där snittarna vill jag testa!
    Kram och grattis än en gång!
    /Maria

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.