onsdag 14 augusti 2019

Rosförökning och andra babyplantor

Spännande att kolla in i krukan där jag satt ros sticklingar. Har det bildats rötter eller inte?  

Jajamensan. Titta så fina. Jag känner mig lite stolt-varm i hjärtat. Ni vet när man lyckats med något för första gången. 

Kaktusskotten verkar också ha klarat sig och även plättarna i luften. Dr Westerlunds blomma mår bra och det gör även palettbladen.

 Jag petade ner en pinne från en pelargon också. Ta mig tusan så finns det liv i den också. 

I morgon så är det tid för nya inskolningar på jobbet. Jag tänker lite på mina babyplantor och på dom nya barnen. På sambandet. Att deras rötter ska få fäste här hos oss på förskolan. Ja och hur viktigt det är att man lägger ner sin själ i det som ska växa. Ger näring och kärlek och varsam hand.


Ta hand om er och allt annat!


Kram Pia

3 kommentarer:

  1. Så kul att du fått alla dina sticklingar att ta sig.
    En jättefin och vacker liknelse du gjort också. Stämmer så exakt.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Men så spännande! Sticklingar av ros har jag aldrig ens hört talas om att det skulle gå!
    Och varför skulle det inte gå? Är det bara jag som missat det i livet? Alla möjliga andra
    sorter har jag tagit och förökat med sticklingar, ett roligt och billigt sätt att få nya växter.
    Vill gärna veta mer om hur det går med den lilla rosen. Lycka till!

    Och lycka till med de små sticklingar du ska skola in i skollivet.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Men vad du kan! Så härligt att se små nya rötter :) Ha en fin dag på jobbet - du har ett viktigt jobb!
    Kramis från Titti

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.