lördag 9 mars 2019

Lunch på rester & enkel Rhode Islands sås

Ok vad finns det hemma? Jag kollar i kylen. Jo där ligger en halv rå morot, en bit kålrot, lite purjolök och 2 dl kokt ris. 


I frysen hittar jag två stycken kycklingburgare, en halv påse med blandade grönsaker. Fin hackar kålroten bara en liten bit, hackar moroten också. Strimlar purjon och så i med alltsammans i stekpannan. Låter rotfrukterna steka en stund innan jag pytsar i ris, grönsaker och kycklingburgare, ja jag har skurit dom i små bitar.  Bästa pytten ju. Smakade väldigt bra. 


Serverade med vitkålssallad som var över från gårdagen och lite hemmagjord 
Rhode Island-sås 
4 port
1,5 dl gräddfil eller creme fraiche funkar i värsta fall med fil
 0,5 dl ketchup+lite chilipulver/krydda
(eller chilisås)
salt & peppar
Om man har så i med några droppar tabasco också.
När jag har den till räkor så har jag i lite finhackad dill och majonnäs.


Kram Pia

2 kommentarer:

  1. Ser mycket smarrigt ut och det är toppen när man kan ta tillvara på allt.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Det behöver inte vara så avancerat för att vara gott. Ha en fin vecka kram från Nina

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.