lördag 2 februari 2019

Mello middag

 Tjena! 
Lite bättre humör idag hos bloggerskan.  Fast ibland så måste man ju få gny och gnälla lite också. Livet är ju inte alltid en dans på rosor. Det vet vi väl alla. I dag ska jag laga en favoriträtt.

 Baconinlindad kycklingfilé fylld med fetaost. Till det så ska jag göra små gratänger. Man kan göra gratängen lite nyttigare om man väljer en magrare sorts grädde. Jag väljer att göra rotfruktsgratäng med matlagningsgrädde. Bara därför att jag ville använda det som fanns i grönsakslådan.


Man kan också pilla bort baconet om man vill eller använda kalkonbacon eller kycklingbacon. Lite mer miljösmart. Tycker att bacon ger en bra smak dock.  Till detta ska jag ha tomat och ruccolasallad. Här har jag också blandat i lite som fanns kvar i lådan, selleristjälk och sockerärter. Men om du vill ha originalreceptet så finns det här.

 Tänk att Mellon drar igång va. Tycker det har varit lite tyst om det. Ovanligt tyst. Hmmm konstigt!  Men vi ska kolla och mysa lite med grönsaksdipp och ett glas vitt. 

Känner mig bra mör i kroppen efter att ha skottat snö, blötsnö. Tunga grejer det.  Fast känslan i kroppen är skön efteråt. 
Är ni Mellofantaster?

Kram Pia

4 kommentarer:

  1. Men mums va gott det ser ut, japp tittar på mellon. Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Åh vilka fina små gratänger! Tack för inspo till dagens söndagsmiddag!
    Ingen mello för oss igår! Det blev utemiddag och bio, "The wife" rekommenderas!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Åh så gott och så fint att servera i småformar!
    Jag är inte det minsta intresserad av mello, har inte sett det på typ 20 år...
    Jag såg dig i fredags morse, rätt säker på att det var dig jag mötte strax innan nio. Läste ditt inlägg från i fredags, och då blev jag än mer säker, du kom nog från apoteket då och jag mötte dig där du stod still och skulle svänga av från leden. Kan det stämma? Tyvärr såg jag inte din make-up... men jag såg dig och du tror nog inte det när jag säger det, men jag tyckte du såg pigg och fräsch ut, det lilla jag hann se. Tänkte faktiskt på det.
    Mina lampskärmar har jag köpt separat, jag gillar också formen. Mina lampfötter är svart-vita men svarta skärmar ÄR jättesnyggt till blå-vitmönstrat!
    Kram och ha en fin söndag. I snön...
    /Maria

    SvaraRadera
  4. Massor av gott som stod på bordet hos er i går. Man känner sig väldigt nöjd efter man har skottat snö. Jag är inget storfan av mello men kollar gör jag om jag kan.
    Ha en fin söndag.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.