tisdag 25 juli 2023

Krassefrö blir kapris

Krasse hör till mina absoluta favoritväxter. Ett måste i trädgården om sommaren om man frågar mig. 

Det finns massor av olika sorters färger och vissa slingrar medans andra kallas buskkrasse. Den röda heter Ladybird Rose och är en buskkrasse. Det var meningen att det bara skulle vara buskkrasse i den krukan eftersom det växer en svartöga där som knappt syns. Buskkrassen blir ca. 30 cm. hög medans slinger kan bli 1,5 meter hög. 

Den som slingrar borde vara Moonlight eftersom jag vet att köpte frön till den, men ser verkligen inte ut som den. Man vet aldrig med fröer. Det är en vanlig slingerkrasse helt enkelt. Benämns också som Indiankrasse. 

Bild från Wexthuset

Det finns en sort som heter fjärilskrasse eller pilgrimskrasse. Bilden ovan. Den ska jag nog ha nästa år.

Nu så fick jag för mig att göra kapris på fröna. Det tar några dagar men nu ligger dom i saltlag sedan ska dom picklas. 

Hoppas att de kommer smaka. Man kan förresten äta allt på krassen. Tex. göra kryddsmör till grillat.

Bild från interflora

Odlar ni krasse?

Kram Pia

4 kommentarer:

  1. Svaret på din fråga blir tyvärr nej. Men så sår jag ju ingenting överhuvudtaget, så tråkig är jag!
    Men dina är fina!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. I Sverige hade vi krasse, men inte här.
    Det ska bli spännande att höra hur fröna blev.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Tycker också om krasse. Spännande med kaprisinläggningen!
    Ha det gott.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Vad du är bra på det där med växter. Precis den där krassen förknippar jag med barndomens somrar eftersom min mamma alltid planterade den i balkonglådorna. Jag visste inte att den gick att äta! En mycket vacker blomma att ha i maten.
    Ha en fin dag!
    Varm kram,
    Anneli

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.