söndag 16 juli 2023

Blommar i juli

 Här blommar det mest i krukor och amplar. Petunior och pelargoner.

Enkel petunia, tror det är en rondellpetunia.

Dubbel petunia "Cascade Burgundi"

Pelargon "Night Scarlet" alla sådde jag den 10:e Januari. Pompondahliorna som inte alls ser ut som dom på bilden. Jag fattar inte varför. Sen är det något som äter på dem också. Hmmm!  

Men det blir många blommor som kommer bli fina buketter. Dom sådde vi 26/3

Idag ska det regna så sent i gårkväll planterade jag runt poolen. Rosorna som jag grävde upp innan renoveringen och har haft ståendes i stora hinkar fick komma tillbaks på sin plats. 

Sedan fick jag en låda med tagetes av mamma som borde ha planterats ut för längesedan. Nu får vi se om dom tar sig och prunkar inom kort. Under fönstret blommar stockrosen och kungsmyntan. Jag planterade en nejlika i stävan och en svart petunia i lådan. Sen blommar det en vit liten sak som jag inte minns namnet på. Bakom grävde jag ner två paprikaplantor.



Uppe på altanen ser det ut så här. 



Och lite så här.




Kram Pia


7 kommentarer:

  1. Så mycket blommande växter du har, så vackert! Mycket att pyssla med, jag blir alltid avundsjuk!
    Den vita blomman är nog en mattram?
    Ha det fint i ditt paradis!
    Kramar från Eva-Mari som får nöja sig med sin balkong.

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig blomprakt du har i din trädgård.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Så mycket som blommar hos dig! Här är det bara lavendeln som orkar blomma...mina petunior fick värmeslag och resten med! Härliga bilder du bjuder på Pia...
    Kram från ett hett Öland & Titti

    SvaraRadera
  4. Fin blomstring! Kanskje Dahliafrøene er av et slag som bare gir noen få med riktig utseende? Ha det godt!
    /Irene

    SvaraRadera
  5. Mine peoner er nesten ferdig med å blomstre. De har fått alt for mye regn i sommer. Men ringblomstene har startet og jeg regner med at de blomster lenge framover.

    SvaraRadera
  6. Hej Pia!
    Så fint det blommar hos dig. Mina dahlior har precis börjat slå ut. Hos mig åt tvestjärtarna upp mina dahlior förut.
    Det är några år sedan och då började jag sätta kaffepulver runt dem på jorden.
    Sedan dess är tvestjärtarna borta och dahliorna hela.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
  7. Så mycket härlig blomning hos dig! Och jag är så imponerad av allt du sår, och får till, från små frön till härlig blomning! Jag är urdålig på sånt...

    Ha det gott!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.