måndag 5 juni 2023

Bland stora blad och små grodor

Ska vi hitta på något? Ja det gör vi men vad? Kanske Botaniska trädgården i Uppsala. 

Så fick det bli. Där är så himla fint och att strosa runt där är verkligen inspirerande och lärorikt. Ja och avkopplande på samma gång.

Vi gick in i det tropiska växthuset, det kostade lite men det var det värt.  

Tänk att det finns sådana här växter ute i världen. 

Vi fick en känsla av att vara med i Avatar filmen. 

Titta där sa maken, en liten groda. Jag lyckades ta en bild innan den försvann bakom krukan. 

Det visade sig vara en pilgiftsgroda och denna pyttelilla varelse hade ett enormt högt läte kan jag lova. 

Ja sen alla lökväxter, odlingar och annat spännande. Som här. Blanda persilja med primulor och tulpan. 

Att använda tegelkross som täckmaterial. Både snyggt och smart om man frågar mig. 

Kastanjeblommor är verkligen ståtliga. 

Ja hit ska jag återvända. Här nedan skymtar man Lotusblomman bakom Jättenäckrosen Victoria cruziana 



Kram Pia


2 kommentarer:

  1. Åhhh, vilket ställe. Ett härligt besök förstår jag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Så vackra bilder! Många trädgårdar har vi besökt under åren men Botaniska trädgården i Uppsala är fortfarande en oupptäckt trädgård för oss, så tack för tipset :) Kram Birgitta

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.