onsdag 15 januari 2020

Snabb lunch och middagstips


Morsning!
Tulpanens dag i dag och jag förstår att det kommer komma massor med tulpanbilder. Jag tänker bjuda på mat i stället.
🍽️
När jag penslade pirogerna med ägg i helgen så blev det lite ägg över. När jag gjorde pastasallad med sparris så blev det några kvar i burken. 

Eftersom vi ska ta vara på maten så fick det bli omelett med just sparris och lite fetaost till lunch igår. Jo men visst det blev ju lite ost över också efter att maken fyllt kycklingfiléerna i söndags. Så ett ägg kan man säga plus lite kylskåpsrester räckte till lunchen. Riktigt gott! Mixad sallad till känns nyttigt.


Middagstips:
Enkla minipiroger gjorda på färdig smördeg fyllda med bladspenat och fetaost. Ett recept finns här men jag har bara fetaost och spenat i mina och använder färsk smördeg på rulle.

Dom serverades ljumna till Pasta sallad med sparris, ärtor och kassler. Vill man inte äta kött så skippar man kasslern, ta extra mycket ärtor istället eller tofu för att få protein. Lite hemgjord Rhode Island dressing är gott till.



Recept på pastasallad med sparris: (4 pers)

 250 gr. pasta 
300 gr kassler eller tofu
½ burk sparris
1 liten burk majs
3 dl frysta gröna ärtor
½ rödlök
1 tomat
1 tsk balsamvinäger
Salt, svartpeppar, allroundkrydda

Koka pastan och blanda med de frysta ärtorna i en skål.
Dela sparrisen och tomaten i bitar
Öppna majsburken häll av vätskan
Skiva eller hacka löken 
Tärna kassler eller tofu och blanda ner allt samman i skålen.
Krydda efter behag



Kram Pia

3 kommentarer:

  1. Har precis ätit frukost men sitter och blir riktigt sugen på både omeletten och pirogerna när jag ser dem.
    Alltid bra att ta till vara på sina matrester. Skulle jag med göra igår när vi kom hem på kvällen. Hade lite lax kvar i kylen som jag tänkt till lite pasta. Men fy vad det lukta när jag lyfte på locket till den kokta laxen. Hade nog sparat det lite väl länge i kylskåpet.
    Hoppas din fot är bättre.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Hallå där...
    Nu tar jag mig äntligen tid att skriva igen..;)
    HUuu jag lider med dig och minns 1/4 förra året då jag stukade min fot så där riktigt ordentligt...känner fortfarande av det från och till..:( Meeeen det är SÅ mycket bättre. Men jag håller nog med läkaren...åka skidor blir det nog inte tal om.... du får nog nöja dig med att andas fjälluft och dricka varm choklad på en fårfäll....inte fy skamm det heller...å om du häller mintu i blir det lite festligare...å nån ska ju stå för festandet också menar jag..;)
    Vilket härligt mattips...piroger har jag aldrig gjort så det där tipset ska jag lägga på minnet. Pasta sallad blev jag väldans sugen på nu.....blev förresten sugen på lite allt möjligt nu... chips, godis och annat oviktväktarvänligt..;)
    Kraaaaaaaaam o ha en mysig kväll

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Mums, mums...Det ser supergott ut! Jag bjuder heller inte på några tulpanbilder idag, främst av den anledning att jag inte har några :-) Kanske blir det en bukett till helgen.
    Hoppla i fallet. Hoppas du känner dig bättre nu och vilken tur att inget blev brutet, för usch vad träligt det hade varit.
    Kramen och ha en fin kväll!
    Anneli

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.