söndag 4 augusti 2019

Österbybruk gav energi och guacamole

Jag bakade pizzor i ugnen i på hög värme. Ja då small det liksom. Proppen gick och jag tänkte att nu har spisjäkeln gjort sitt. 

Blev så sjukt arg eftersom kassan är skral. En ny spis finns liksom inte på världskartan. Det ordnar sig säger Pappa. Hmmm! Jag gjorde i alla fall ett försök och kollade vad som eventuellt kunde vara fel. Hittade lösningen och gammelspisen funkar igen. Tjoooho! 
Vi tog en tur till Österbybruk. 

Åhh så fint där i herrgårdsmiljön. Man blir så lycklig av allt det fina. Vi började med att gå på konstutställning. 

Gratis! Jaaaharå passar mig så bra. 

Sen så besökte vi trädgården. Kolla in så fint. Man suckar och njuter.



 Där handlade vi bondbönor. Av dom gjorde jag guacamole. Just det! Inte en endaste avokado behövdes och gott blev det. 

Nästa år ska vi odla bondbönor, det är ett som är säkert. Receptet kommer här.

4 portioner
300 g bondbönor (spritas och får ett uppkok)
1 röd chili eller flakes
½ hackad rödlök eller 2 klyftor vitlök
saft av ca 1/2 citron
2 msk turkisk yoghurt
salt och svartpeppar

Mixa alltsammans



Japp vi ska ha lejongap också.
Kram Pia

7 kommentarer:

  1. Inte kul när vitvarorna börjar att paja fören. Tur att du hittade vad det var som var fel. Så vackert det var på Österbybruk och tack för ditt recept på bondbönor som blir guacamole. Det ska provas.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset och alla fina bilder.

    SvaraRadera
  3. Tur med spisen, inte kul när det händer såna saker. Trevlig utflykt, ja, det finns mycket i närområdena som man kan njuta av!
    Receptet var nytt och spännande!

    Ha det gott.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Woaw vilken fin trädgårdsanläggning, vilken inspirationsboost. Den där guaccamolen måste jag testa nästa gång jag får tag i bondbönor (eller om min andra omgågn här hemma hinner ge bönor).
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  5. VIlken härlig trädgård, och tack för recept, smakar det ändå som vanlig guacamole månnetro?

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  6. Jag VET kära du...en fjäder på bilen av och vips så kostar det 5000 sura kronor...trött man blir. Skönt att du kunde laga spisen :) Topp på den! Nä nu tar vi tag i dagen Pia!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  7. Hej,
    Vad bra att det ordnade sig med spisen. I know the feeling....Ja, herrgårdsmiljöer är underbara. Tänk hur vissa levde förr, och jag är så svag för Orangerier och speciellt de som finns vid gårdar och slott. Guacamolen på bönor ser så smarrig ut. Ja, odla nästa år! Det finns inget som känns så bar som att få plocka in och äta av eget.

    Kram, Anneli

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.