fredag 22 februari 2019

Marmelad

I höstas så plockade vi ju havtorn som vi sedan kokade marmelad på. Mums! Fast nu är det slut på den. 

I fruktkorgen på köksbänken så låg det några apelsiner, i kylen några aprikoser så why not? Jag tänkte att jag skulle koka lite apelsin&aprikosmarmelad. Jag gjorde en ny variant, skalade 1 apelsin grovt med kniv. Ja lite av skalet blev kvar. Sedan tog jag 3 blodapelsiner som jag skar i tunna skivor efter att ha tvättat dom noga med en borste. Med skalet och allt. Några aprikoser fick gå ner i grytan och så kokade jag allt en stund. Sedan tillsatte jag lite ingefära och citron plus en skvätt ananasjuice som fanns i kylen. När det kokat i ca. 20 minuter så mixade jag allt med stavmixern. 

Tillsatte sedan socker(ganska så mycket) man får smaka av. Alltsammans fick koka igen sådär en 20 minuter till på svag värme. Klart! Häll upp på burkar och låt svalna.

Njut tillsammans med en god ost, lite rostat bröd eller en skorpa. Ni vet, lite helglyxfrukost. Jag tjuvstartar redan idag.



Kram Pia

3 kommentarer:

  1. Bra när man kan ta vara på sin frukt och göra något smarrigt av den. En rostmacka med marmelad är inte fel alls.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Mmmmm hemkokt marmelad är så himla gott, speciellt nu när apelsinerna är så söta och fina. Havtorn låter ju faktiskt ännu ett snäpp godare :-) Havtorn är något jag skulle vilja ha i trädgården, men de trivs minsann inte alls hos oss :o
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  3. En "mums och nyttig marmelad" minsann, god frukost till dig Pia!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.