fredag 7 december 2018

Det blev lite platt fall

Fredagskväll här på Villa Ryttarängen. Vi äter musslor i tomatsås här. 

Jisses vad trött jag är och kanske inte så konstigt efter en vecka med 100 % jobb plus två arbetsintervjuer. Jag gillar verkligen inte mina resor till och från jobbet nix jag avskyr dom denna årstid, men jag älskar mitt jobb. Så jag sökte två liknande jobb närmre min bostad. Kors i taket så blev jag kallad till båda jobben på intervju. Jo men visst blev jag lite smickrad av det. En kvinna i min ålder kanske inte är så attraktiv på arbetsmarknaden tänkte jag. 

 Tyvärr så var jobben inte med fast anställning men jag tänkte i min vildaste fantasi att det kanske jag kunde fixa. Jag kanske tror att jag är en fe eller något! Ha Ha! Det kunde jag inte visade det sig. 

Jag fick ett av jobben idag men vågade inte chansa. Så feg är jag. En fast anställning är ju ändå en garanti. Om jag hade tackat ja så hade min resväg förkortats med ca. 40 minuter per dag. Om jag skulle kört bil vill säga. Jag hade även kunnat åka kollektivt vilket inte funkar idag. Det andra jobbet skulle innebära en lönesänkning på 2000:- i månaden. No Way!  Så jag kommer stanna kvar ett tag till på mitt fina och härliga jobb. Jag ska försöka vända dessa jäkla resor till något positivt. Snart så vänder det ju, ja ljuset ska återkomma till våra breddgrader.  

Ja men så blev det hörrni. Jag kallar det platt fall men riktigt så illa är det inte. Bara att jag är tillbaks på ruta ett igen. Valet kom från hjärnan och hjärtat på samma gång.  Skön fredag på er och hjärtligt tack för alla lycka till hälsningar. Hoppas ni blev lite sugna på musslor nu i alla fall.

Kram Pia

5 kommentarer:

  1. FÖrstår verkligen att du skulle vilja ha en kortare resväg! Bra försök i alla fall, inte var det platt fall inte, du fick ju ena jobbet om du hade velat! Bra där!
    HOppas det löser sig på nåt sätt!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Trots allt gjorde du nog ett gott val.
    Trevlig helg !

    SvaraRadera
  3. Låter som du ändå gjorde ett rätt val till sist. Och du ser att äldre damer är fortfarande på hugget på arbetsmarknaden.
    Ha en fortsatt fin fredagskväll.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  4. En aspekt av att jobba nära hemma har varit för mig - jag vill komma ur lilla kommunen och komma in till stora stan. Känns som jag skulle få nån sjuka annars. Så jag pendlar genom Göteborg. Men det är värt. Ibland är det bra att lista vad som är bra med det man har :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. När jag hade lång restid, såg jag det som ett tillfälle att koppla från jobbet och ladda för kvällen. Jag satt på bussen och såg nog ut som vanligt men ofta mediterade jag. En period tränade jag tankeöverföring och försökte få nån speciell resenär framför att göra nåt speciellt, som att ta av sig mössan, böja sig ner, klia sig, men i detta hade jag ingen framgång. Numera tar jag tillfället i akt och lyssnar på poddar eller ljudböcker när jag har restid och det kan man ju göra även när man kör.
    Hoppas det löser sig
    /Anette

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.