söndag 18 mars 2018

Matprat och lite tjat.

Har ni testat att göra kycklingschnitzel av kycklingfärs? Om inte så gör det, väldigt gott och enkelt att göra. Smakade bra med currysalsan till också. Roligt att prova nytt. Receptet kommer längre ner. 


Nu ska jag tjata lite om att vara i 58½ års kris. Det är då man blir så där rasande arg och ifrågasätter allt. Det är då man skrattar i nästa sekund och det är då man bölar som en unge för ingenting. Ja jag kan ju böla och bli sorgsen för att andra har det jobbigt i livet. Inte bara för ingenting utan för allting ibland. Jag har varit ganska så modig och fri i mitt liv. Jag har vågat prova på saker och haft olika jobb. Har alltid tänkt att det ordnar sig, det här fixar jag. Men nu, nu känns det inte så alls. Jag förstår att jag är klar nu med att prova nya jobb eller att utbilda mig vidare. Därför känner jag mig så otroligt begränsad och ofri. Hemskt!

 Jag ser heller ingen förtjusande framtid. Har tappat tron på det där lilla huset på Öland, det kommer aldrig att ske på riktigt bara i min vildaste fantasi. Det ordnar sig inte och jag fixar inte det. Ja men ni hör ju hur krisigt det är. Som tur är så går kriser över, det måste dom. Som tur är så har vi bestämt att åka ner till Öland snart. Jag vet ju att det är superbra krishantering att vara där. Titta på sälar och andas havsluft.

 
Kram Pia

Här kommer receptet.

500 gr kycklingfärs
2 ägg
1 msk kycklingfond
1 vitlöksklyfta
salt
peppar
4 dl ströbröd
smör till stekning.

Currysalsa
1 gul lök
1 morot
1-2 syrliga äpplen
1 tsk curry
1 msk rapsolja
1 msk kycklingfond
1 dl grädde
1 dl vatten
maizena
salt och peppar

Blanda kycklingfärsen med ägg, pressad vitlök, kycklingfond, salt och vitpeppar. Häll ut ströbrödet på en stor tallrik. Klicka ut färsen, platta till och vänd till brödpanerade schnitzlar. 
Skala och strimla lök och morot. Skala och skär äpplet i kärnfria bitar. Fräs allt med olja och curry i kastrull. Tillsätt kycklingfond, vatten och grädde. Låt koka upp och red av med majsena. Sjud salsan 5 minuter. Smaka av med salt och vitpeppar. 
Stek schnitzlarna i smör och olja cirka 2 minuter på vardera sidan eller till dess de fått vacker färg och lite knaprig yta. 


5 kommentarer:

  1. Vet inga braiga råd att ge dig. Men det är skit när man känner så där som du gör. Hoppas verkligen du får en ordentlig dos av ditt Öland när du åker dit.
    Tack för receptet det såg verkligen gott ut.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Det låter allt lite tråkigt, hoppas att du hittar tillbaka till ditt rätta, glada positiva jag snart igen. Inte behöver man bo på Öland, det finns ju öppet för besök närhelst man vill. Helt ärligt är det ganska skönt att inte var där under turistsäsongen ;-) Jag hoppa att ni kommer ner snart och får några riktigt underbara, avkopplande dagar på ön.
    Ha de riktigt gott. Bamsekram, Catarina

    SvaraRadera
  3. Tråkigt att du känner så, hoppas verkligen att det vänder för dig. Kycklingen låter supergott. Bamsekram Eva

    SvaraRadera
  4. mmm det lät mumsigt!

    Vad tråkigt att du mår som du gör, hoppas det är en tillfällig kris som snart går över vännen!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  5. Hej Pia,
    Åk till Öland och njut och ta herraväldet över dina tankar. Det är inte hur vi har det utan hur vi tänker om hur vi har det som gör oss nedstämda. Jag fick lov att gå till en livscoach och lära mig detta. Jag hade alltid gått runt och trott att jag är nedstämd för att jag har det så här. Jag mår dåligt för att detta har hänt. Men så var inte fallet och oj vad mycket makt man får över sitt mående den dagen man lär sig detta. Måendet kommer från tankarna om hur vi har det, alltså hur vi tänker om vår situation, och inte av hur vi har det. Ändra hur du tänker och du ändrar hur du känner. Man får träna sig lite på det. Allt kommer att lösa sig, det gör det alltid. När jag känner mig precis så där så tvingar jag mig själv att börja tänka vad jag är välsignad med och vad jag är så enormt tacksam över, och då blir man gladare och får mer energi. Hoppas du mår bättre snart.
    Kramen, Anneli

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.