måndag 28 augusti 2017

Maten på Karpathos

Visst är det väl roligt att testa nya maträtter? Smaka på sånt man aldrig smakat innan. Eller? Jo men jag tycker det i alla fall. Häng med så går vi på Grekisk restaurang.

Jag började med kycklingsouvlaki, ingen nyhet men sååå gott. Restaurangen i vänstra hörnet var den första vi besökte och där avslutades middagen med zorba dans.


 Jag, syrran och servitören. Tjooohooo!

 Jag äter ju inte gärna kött från fyrbenta med undantag för kanske lamm någon gång då och då. Fisk och fågel får det bli eller vegetariskt. Så jag testade fyllda squashblommor. Dom var fyllda med couscous, lök och paprika tror jag. 


Jättegott men inte så mättande kanske. Sedan blev det friterad bläckfisk en kväll och grillad bläckfisk en annan. Stor skillnad måste jag säga. 

Ja vad åt jag mer då, omelett så klart som serverades med pommes?? (jag tänkte att jag skulle vara lite nyttig, Ha! Ha!) och så naturligtvis moussaka med lammfärs. Supergott!  Grekisk sallad och kyckling sandwich var goda lunchalternativ. Sista kvällen så beställde jag in lokal fisk. Den var god men jag saknade en smarrig sås till.  

På stranden där vi hängde hela dagarna så blev jag bjuden på kaktusfrukt av Maria kvinnan som ägde parasoll och solstolar. 

Kalla och inlagda i lite sockerlag som smakade riktigt härligt. Kanske kärnorna var lite väl hårda men dom slank ner dom också.


Ok, då kanske vi är mätta och belåtna nu. Ja annars kunde man ju plocka fikon på hotellets stora fikonträd om man ville ha lite gott till natten. Bra för magen!



Kram Pia

5 kommentarer:

  1. Mmmm, så härligt ljuvligt det ser ut!!! Nu längtar jag till vår resa i oktober!!!
    Stora kramen från Kate

    SvaraRadera
  2. Hej vännen! Nu har jag läst ikapp här om både akvareller, klackar och växter! Underbara bilder från er trädgård! Hos mig finns knappt något som blommar den här tiden... jo rosorna på framsidan... undrar när jag ska ta tag i vår trädgård? Men det är väl det där med prioriteringar, intressen, tid, kunskap... ja du fattar... fast jag VILL verkligen ha en fin trädgård! =) ;)
    Härlig resa ni haft! Vi hade också tänkt ta en solsemester denna hösten, men det blev ju husköp på Smögen, så får lägga några semesterdagar på att "boa" in oss där i istället. Den där rackarns semestern räcker ju inte till allt man vill göra/upplev ;) I-landsproblem...
    Kram och ha en ny vecka och hoppas det känns bra på jobbet igen.
    /Maria

    SvaraRadera
  3. Det mesta lät jättegott, men bläckfisk äter jag inte.
    Kram mamma C

    SvaraRadera
  4. Mm, så gott det ser ut. Minus bläckfisken då. :-D

    SvaraRadera
  5. Hmmm MAT! Det gillas och speciellt den grekiska :) Så himla fina bilder och jag kan känna den där värmen och solen, tusen tack!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.