måndag 3 juni 2024

Ta vara på det man kan.

 Vi är en pizza älskande familj. Så oregano är topp notch i kryddhyllan kan man säga.



Om man nu råkar ha en stor planta av just Kungsmynta eller Oregano så är det ju bara att ta för sig liksom. Knipsa av de spröda skotten och lägga på tork. 

Sen kan man ju med fördel använda de färska örterna också. Men nu ska jag torka och lägga i burkar. En burk kostar typ eller ca. 40 :-  på Ica. Detta sätt är ju faktiskt gratis.

 Varför ska man inte då spara en slant tänker jag. Nu ligger den första skörden på tork i vårt varma uterum. Det kommer bli fler skördar. Var så säker.

Tips till er alla som gillar oregano. Lättodlad växt som sprider sig.



Det är andra som gillar den också när den blommar, typ Insekter och Fjärilar. Det är ju superbra.

Kram Pia






3 kommentarer:

  1. Vi hade en väldigt stor "buske" oregano när vi flyttade till huset, och nog spred den sig alltid! Men jag använde den aldrig, så den fick ge sig för perennrabatter.. Jag är ingen direkt oregano - lover, en burk här räcker väldans länge. Men gillar man det är det ju väldigt smart att torka själv!

    Ha det gott!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Buketter av olika kryddväxter har jag alltid torkat och sen smulat och sparat i burkar och varit ekonomisk. Förr när jag hade trädgård vill säga. Numer blir det bara timjan som jag torkar. Allt har sin tid.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. En toppen bra idé att torka sina kryddväxter.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.