fredag 1 januari 2021

Spontan eller eftertänksam

 Jaha ja då var det där 2020 över. Vi avslutade med en korvgrillningslunch hos svägerskan med husvisning. Trevligt och mysigt. 

Senare med en middag här hemma bara vi tre. Jag var inte på festhumör alls, ville helst av allt gå och lägga mig redan klockan 22.30 men höll ut och skålade in 2021. 

Hur 2021 kommer bli vet man ju inget om men man kan ju ha planer och tankar kring det i alla fall. Ja som att tex. planera maten så vi slipper svinn och tjafs. Ha Ha! Jag börjar så eftersom kylen är full av diverse små skålar med allt möjligt.

Men sedan allvarligt, planera och hålla sig till planen. Det kan vara som att planera in tid för motion, tid för vila, tid för allt nästan. Ja som ett schema liksom. Tänker på den där gamla sångleken "Så går vi runt kring ett enerissnår" där de små tvätterskorna gjorde saker varje dag.  Funderar lite på det en stund men sedan älskar jag ju spontaniteten inom mig. Impulskontroll noll här. Det får allt bli lite blandat. 

Vi packade ryggsäckarna med lite rester och annat gott, värmde glögg och hällde kaffe på termosar. Traskade rakt ut i naturen och njöt av en stilla nyårsdag. Helt oplanerat. 

Att göra upp en eld när man inte planerat för det kan vara klurigt. Jag gav upp lite men inte maken. Med lite snor papper, näver och jäklarinamma så gick det till sist. Att jag flaxade med sittunderlaget gjorde susen. 

Med det vill jag väl säga att det går bättre om man stöttar varandra, om man har ett hopp, är lite spontan och kanske har en liten plan. 2021 får bli som det blir. Bara att göra det bästa man kan och gilla läget.

Kram Pia


5 kommentarer:

  1. Hej Pia,

    Väldigt många kloka tankar i detta inlägg, och speciellt om det där med planer...Se bara till att få in återhämtning så brukar det lösa sig med hälsan. Haha...Jag gick och la mig kl. 22 på nyårsaftonen och vaknade utsövd och pigg som en lärka tidigt i morse. Det enda bubblet i glasen i går var ju Ramlösa.

    Vilken mysig dag ni hade i skogen i dag.Mer sådant åt folket.

    Stor kram och Gott Nytt År och tusen tack för dina kommentarer hos mig!

    Ha det gott!

    Anneli

    SvaraRadera
  2. God fortsättning vill jag önska dig.... och ja, jag kröp till kojs redan vid halv tio. Det var såååå skönt. Klockan tolv tassade jag upp i pyjamas och kikade på grannens fyrverkeri. Kram kram

    SvaraRadera
  3. God fortsättning till dig.
    En liten blandning av det mesta och även lite stöttning och spontanitet är toppenbra tycker jag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  4. Jag kan bara hålla med dig...det får bli som det blir! GOD fortsättning också!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  5. Lite av båda tror jag är optimalt. Eller är jag spontan på grund av att jag har en plan? I vissa fall tar saker över när jag undviker det som egentligen var tanken enligt planen... Som när jag gör allt annat än kursen jag tänkt eller bilderna jag tänkt skapa...

    Men att göra saker med andra känns alltid bra!

    God fortsättning på 2021! Kram, Carina

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.