måndag 4 januari 2021

Som Narnia

 Vi fortsätter ta promenader på leder i närområden. Utforska naturen och få frisk luft samt röra på fläsket. 

Det sista kanske inte låter så trevligt men det är den bistra sanningen. All den goda maten, chokladen, glöggen och soffhänget har en baksida. Men just att hitta nya platser att strosa runt i med ryggsäck och i lite besvärlig terräng känns roligare än att stå på ett löpband tycker i alla fall jag. Det gråa vädret och nysnön gjorde att jag kände mig som jag var i Narnia.  

Det var väl bara min röda jacka som stack ut lite i det grådisiga skogslandskapet. Ja och markeringen på leden i knallorange. I morgon ska vi ut på nya äventyr i skyddande reservat. 

Miljöbalken anger följande skäl till att bilda naturreservat:

Bevara biologisk mångfald
Vårda och bevara värdefulla naturmiljöer
Tillgodose behov av områden för friluftslivet
Skydda, återställa eller nyskapa värdefulla naturmiljöer
Skydda, återställa eller nyskapa livsmiljöer för skyddsvärda arter.


Kram Pia

2 kommentarer:

  1. Ut och gå i skog och natur är bra mycket roligare än att traska runt på ett löpband.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder du delar, alldeles trolsk miljö.
    Skulle nog behöva inköpa bra kängor till både mig och maken så att vi också kommer ut lite i vår natur med hjälp av apostlahästarna ;-)
    Ha de gott och njut av naturen. Kram, Catarina

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.