måndag 28 december 2020

2020 på en lista

Jag kikade in hos Underbara Clara och hon hade gjort en sammanfattning av året med hjälp av en lista. Man fick gärna låna den listan så det gör jag nu. Blir kanske lite mycket att läsa men jag tycker det är bra saker att reflektera över.




Gjorde du något 2020 som du aldrig gjort förut? Nej faktiskt inte. Vilket är lite konstigt för jag brukar utmana mig själv med nya saker. Jomen vänta lite, det kan vara att jag odlade palsternacka, ha, ha! Ja och så läste jag ju saga för mitt barnbarn, käkade på pizzerian med två barnbarn och köpte julklappar på secondhand. När jag tänker efter så lade jag ju ett golv i tegel också. Jag gjorde en rotfyllning två gånger och opererade mig i käken.

Genomdrev du någon stor förändring? Japp, jag gick ned i arbetstid i september. Det var en bra förändring för att jag känner mig mindre stressad över att hinna med allt jag vill och måste.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?  Ja det kan man säga min kollega Lisa fick en dotter och min son och Jessica fick ju lilla Kensi.

Vilket datum från år 2020 kommer du alltid att minnas? Hela året kommer att sitta djupt inrotat i min hjärna och själ för alltid.

Dog någon som stod dig nära?  Nej inte direkt nära men en släkting gick bort allt för tidigt.

Vilka länder besökte du? Inga såklart.

Bästa köpet? Oj, jag vet inte har väl inte investerat i något direkt, nej pass på den frågan.

Gjorde någonting dig riktigt glad? Jag blev glad över mycket som att få bli farmor igen, som att få jobba med trevliga människor, som att ha ett lyckligt äktenskap och en fin familj.

Saknade du något under år 2020 som du vill ha år 2021?  Friheten att hälsa på vem jag vill. Att få krama mina barn och barnbarn samt mina föräldrar såklart.

Vad önskar du att du gjort mer? Rört på mig och varit sundare. 

Vad önskar du att du gjort mindre? Suttit still och ätit för mycket onyttigt.

Favoritserier från året som gått?  Tittar inte på serier direkt. Följer Mästerkocken och Kockarnas kamp. 

Bästa boken du läst i år?  Har bara läst två och det var Livet efter Mats och Jag är Nora av Eva-mari Heimer. Båda var feelgood romaner och lika bra.

Största musikaliska upptäckten? Nej ingen faktiskt.

Vad var din största framgång på jobbet 2020?  Ja det var en svår fråga men jag fick tillbaks min arbetsglädje igen om det nu är en framgång. Jo såklart det är. Att utmanas i nya sätt att skola in barn på så att det blir så bra som möjligt, det känner jag att jag/vi lyckats bra med.

Största framgång på det privata planet?  Att bli accepterad som Farmor.

Största misstaget? Om mina skador räknas som misstag så är det en stukad fot och revbensfrakturen. Kan tillägga att ett köp av mysdress blev ganska så misslyckat. Ångrar att jag inte skickade tillbaks den. Nu får jag stå ut med att ha byxor som är tre nr. för stora och att färgen påminner om operationskläder.


Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Ledsnare på grund av pandemin men gladare i sinnet på något märkligt vis. Som om att jag letade det som gjorde mig glad för att slippa deppa ihop.

Vad spenderade du mest pengar på? Bilarna och elräkningar sååå jätte tråkigt.

Vad gjorde du på din födelsedag 2020? Jag jobbade som vanligt, inget ståhej alls.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Att kunna åka till Öland eller andra platser för att få lite miljöombyten. Sen finns det annat som jag skulle vilja men det får stanna här inne i hjärtat.

Vad fick dig att må bra? Barnbarn och att gå ned lite i arbetstid. En varm skön sommar och bad i poolen. Positivt tänkande.

Vem saknade du? Emil och hans familj.

De bästa nya människorna du träffade? Har inte träffat några nya människor privat men har fått en ny vän som jag aldrig mött IRL. Det är fint och speciellt. Nya människor träffar jag årligen på mitt jobb och alla är bra på sitt sätt. Skulle kännas konstigt att värdera vilka som är bäst.

Mest stolt över? Förvandlingen av växthuset med det fina tegelgolvet och arbetsbänken där inne. Att jag lyckades samla ihop saker som vi kunde återvinna. Att jag anstränger mig för klimatet och står upp för det.


Högsta önskan just nu?  Förutom vaccin, fred, hälsa och sånt så är det att vinna pengar. Med dem skulle jag betala av skulder så jag kan gå i pension lite tidigare. 

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?  Jag ska ta tag i saker, orka och inte ge upp. När och om det det går så vill jag umgås mer med familjen och vänner. Resa lite inom landet också. 

Kram Pia

5 kommentarer:

  1. Tack för din sammanfattning av ditt år.
    Kram Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  2. Intressant att göra en sammanfattning av året. Oftast har man gjort mer än man trott när man tänker efter.

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Trevlig sammanfattning av ditt 2020 :)
    Hoppas du njuter av bastu idag ;)
    Kram/ Maria

    SvaraRadera
  4. Jättefin sammanfattning av ditt år...kul att läsa :)
    KRAM från Titti

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.