torsdag 6 augusti 2020

Mixa och matcha

Matcha och mixa, kombinera och harmoniera. Inte det lättaste alla gånger men jag försökte. Gick så där faktiskt. Men förlåt min lilla trädgårdsfe, vi var inte överens i år. Jag glömde bort dig. Du struntade i mig.


 Man kan ju inte lyckas jämt. Jag lär mig något från år till år i alla fall. Måste bara komma ihåg att skriva upp det i lilla boken. Vi börjar med den härliga blodsdroppen eller fuchsian som den heter också. Som en ballerinas kjol.


Den borde hänga högre så att man ser hur vackra de är. Alltså i amplar. Jag blandade den med en mörk petunia. Hmm inte så klokt borde varit en ljusare sort. Många mörka petunior blev det i alla fall och ja det är fina men det skulle behövts en upplyftnings färg. 


Ser ni? Det behövs en rosa skottkärra för att skapa balansen. Eller en rosa hortensia och ett palettblad med liknande färger..



 En ljusblå lobelia skulle varit kanon också faktiskt. Ja eller en vit. 



Ja något blått kanske. Druvorna mognar nu by the way. Mums!


Jag gillar att titta på tyger eller tapeter för att få  inspiration till den där rätta färgkänslan i blomlådor och mixen i trädgården. 


Vitt lyser ju alltid upp. 


Gult och dov aprikos, sååå fint till allt det gröna.


Knäppt va? Men lite så tänker jag i alla fall. Man hittar inspiration lite här och var. Hur gör ni?


Kram Pia

6 kommentarer:

  1. Nej, inte knäppt alls! Själv vet jag inte var jag får min inspiration. Säkert i tidningar, på nätet och lite varsomhelst.

    Härlig färg på skottkärran!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Underbara färgkombinationer, och smart att kika på fina tyger!!
    Kraaam Kate 🌸☘

    SvaraRadera
  3. Det är väl ett toppensätt att få inspiration, lite av "mood-board". Själv tittar jag mest i trädgårdstidningar och böcker för att få idéer. Allt gott /Ulrika

    SvaraRadera
  4. Tycker inte det är knäppt alls.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  5. Vilket bra sätt att få inspiration! Färgstämda rabatter råder det inte här kan jag säga! Jag är så dålig på sånt...planterar lite hur som helst, i vilka färger som helst!!
    Bot & bättring till hösten!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  6. Många bra ideer. Undrar, vilken sort på de fina vindruvorna?

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.