måndag 30 mars 2020

Vardags vegetariska vanor

Åhh så svårt tycker många om att laga vegetariskt. Nähä inte alls tänker jag. Så idag tipsar jag om fyra enkla vegetariska rätter. 
Grönsakswok med nudlar


Detta hade vi i frysen. Skivade morötter,  gröna bönor och broccolibuketter. I skafferiet fanns rödlök och så en burk med minimajs samt en burk vattenkastanjer. Det var det som behövdes. Jag hällde sedan i slattarna från såsflaskorna, lite soya och sambal oelek spädde med vatten och sist i med nudlarna. Klart!


 Men protein då? Jadå det finns både i nudlar,ärtor och bönor vill man ha ännu mer så ha i lite jordnötter om man tål det.

Grönsakssoppa & pannkakor


Råstekt potatis med Halloumi och Romanescosås

Såsen är lite krånglig, recept finns här men det funkar med en enkel yoghurtsås till.



Pyttipanna 
gjord på rotfrukter,paprika, kikärtor och edamamebönor serveras med stekt ägg och rödbetor


Fast jag säger inte att man måste sluta äta kött men välja mer med omsorg. Minska ner lite på köttätandet. Här kan man läsa lite om det.

Kram Pia

4 kommentarer:

  1. Många goda rätter som du gjort, tack för tipsen och recepten.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Tack för tips! Behöver verkligen vegetariska tips, tillhör ännu dem som tycker det är lite svårt, är väl för inkörd på det gamla vanliga kött-spåret...
    SÅ fina koppar i förra inlägget! Sånt där går jag ju också igång på...är ju också en romantiker när det gäller sånt, men måste numer begränsa mig lite, vad gäller porslin o sånt....
    kram Gunilla

    SvaraRadera
  3. Ååå hååhåååå...
    Tackar för tips och inspiration...vi vill också äta mer vegetariskt...jag tycker i o för sig inte det är så krångligt...jag har bara dålig fantasi...;)
    Å tack för rundvandringen i din trädgård... SÅ fiiiint och så kul att höra dina tankar om färger och former.
    Du är superduktig på det dära...<3

    Kraaaaam o ha en fin dag!

    SvaraRadera
  4. Mumsiga recept, jag är superdåliga på att både göra och äta vegetariskt. Men nu har jag fått lite inspiration. Kram Eva

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.