söndag 29 mars 2020

Blommigt och gulligt

Jag är ju som sagt lite av en ekorre. Jag samlar på mig. Nej jag bunkrar inte toapapper och konserver. 


Men jag samlar på annat som man absolut inte kan leva utan. Ja som såskannor i porslin eller små uppläggningsfat med pyttesmå söta blommor på. Om de används? Absolut! I går travades det burgare på fatet. 


När det vankas paj med vaniljsås, ja då serveras såsen ur fina kannan. Det finns några att välja på. 


Ja jag vet att det blir stilkrockar här inne. Så utifall någon behöver rekvisita till en film från 40-talet så då finns det prylar här. I alla fall så är det något särskilt med porslin som är gammalt tycker jag. Känslan om att någon kanske haft detta som sitt finporslin. Vårdat och varit rädd om. Inget slit och släng.


Tanken om att det druckits kaffe med påtår uti en syrenberså en sommardag. Nybakta kanelbullar och sockerkaka på kakfatet. Historia, traditioner och livets gång. Ja en obotlig romantiker, det är jag det.


Om någon undrar så kommer kopparna från Hackefors och det andra är Rörstrand. Loppisfynd!

Kram Pia

6 kommentarer:

  1. Svårt att motstå när de talar till en. Jag har varit som du men blivit tvungen att stålsätta mig. Har gjort rensningar med sorg i hjärtat... inte bara en gång. Nu är det slutloppat för mig. Ja, iallafall på porslinsfronten!

    Ha en skön söndag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Mycket vackert porslin som är roligt att duka med och veta att det varit med på många kafferep eller middagar.
    Ha en fin söndag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Gammalt porslin är så vackert både att servera på och att titta på. Själv hamstrar jag på garn �� Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Åhh så fina! Håller med dig...tanken att någon druckit sitt kaffe i syrenbersån, handdiskat koppen och varit rädd om den :)
    Ha en fin söndag Pia!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  5. Ante mig du varit på loppis igen!
    Tyvärr gjorde jag likadant , därför idag lådor fulla med det jag kanske använder någon gång...
    Nu går vi väl ut i solen på söndagseftermiddagen !
    Kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej Astrid, jag har inte varit på loppis alls. Det är gamla ting som jag samlat på mig genom åren. Ja det gör vi, solen är så välkomnad.

      Radera

Tack för dina ord och tankar.