måndag 16 mars 2020

Köket levererar

Jag gillar verkligen att jobba i köket. Lägga ner energin på att laga mat åt andra. Första utmaningen var att göra pasta med linsbolognese. 



Jag tycker att vegetarisk mat borde introduceras mera eftersom det är den maten som framtiden måste servera för att vår planet ska överleva. Jag fick inga hejarop men det gör inget alls. Jag kollade på svinnet. Det vill säga hur mycket som kastades. Inte så farligt ändå. Några hade ändå ätit. Ha Ha!  Vilken tur! 



Jag försökte att piffa upp med lite persilja och såklart riven ost. Många små skålar med grönsaker är standard i vårt kök. Härligt! 



Dag två så bjöd jag på Chicken nuggets med ris. Ganska så klimatsmart mat det med även om det inte är vegetariskt. Till det så serverades mangoraja sås och råkostsallad. Det gillar barn för det är förmodligen något de är vana vid. 




Tredje dagen blev det vegetarisk pyttipanna med rödbetor och stekt ägg.  


Jag är verkligen så glad över att vår förskola serverar lagad mat från köket på plats och inte transporterat från ett annat kök. 



Så härligt att barnen får känna dofterna från matlagningen i köket och att de även har inflytande i och med en brevlåda där de kan lägga i sina önskemål. 



Kan vara textat men lika gärna en teckning. Ja men då så, en liten rapport från köket och en vikarierande kokerska. 


Kram Pia

5 kommentarer:

  1. Men så mysigt, när våra barn gick på dagis hade de också ett riktigt kök. De fick lagad frukost, lunch och mellis från grunden. Väldigt uppskattat av både barn och föräldrar :-)
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  2. Som det ska vara med riktig hemlagad mat.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Härliga dagar tre med så mycket god mat som du bjuder på i ditt hem.Syns du är mycket duktig i köket med ett brinnande intresse dessutom!
    Så trevligt att er skola serverar lagad god mat till eleverna och kanske ni pedagoger också delar måltiden med barnen.
    Ska berätta om postlådan .kramar Astrid.

    SvaraRadera
  4. Ser så välordnat och omtänksamt ut. Lyckliga barn som får äta där. Så gott det ser ut. Jobbar du på en privat förskola?

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Lagad mat på plats, måste vara det allra bästa på många sätt!
    Vad kul att få jobba i köket emellanåt, men jag skulle nog känna mig mer stressad där för att något skulle gå fel eller inte bli klart i tid ;)
    Bra att du valde vegetariskt! Tycker också man borde servera mer vegetariskt i förskolorna. Vi äter ju veg måndag - torsdag varje vecka sedan en längre tid tillbaka och vi mår bättre i mage och kropp, både jag och P.
    Jag brukar göra en bolognese på belugalinser, den smakar nästan "som vanligt" och är mycket uppskattad i hela familjen. Samt en variant gjord på morötter som barnbarnen gillar mycket.
    Heja dig, fortsätt laga vegetariskt när det blir din tur i köket igen!
    Kram/Maria

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.