tisdag 19 februari 2019

Den som spar den har

Klart att man ska spara pengar, ja om man har några att spara vill säga. Jag minns när jag var liten och sparade kopparslantar i en låda och så var det plötsligt sparbanksvecka på ortens bankkontor.


 Om man satte in pengar på en bankbok så kunde man vinna ett pris. Jag minns att jag sprang flera gånger fram och tillbaks eftersom jag glömt bankboken och var tvungen att hämta den. Jag ville spara till en guldhamster. Ja jag köpte faktiskt en så småningom.  Samma kväll så ringde telefonen och jag fick kommer ner och hämta mitt pris, en brun porslins gris.

 
Idag så sparar jag lite på ett konto som jag tänker att vi ska ha på semestern. Ja så man kan unna sig det där lilla extra. Äta gott och kanske sova på hotell någon gång.  Sedan pensionssparar jag lite också. Inte så mycket men ändå. Men som sagt om man inte har så mycket över i månaden så är det svårt att spara.Detta är också en anledning till att jag valde att göra denna texten ihop med sidan jag länkar till. Det händer ju att man får oförutsedda utgifter som att bilen går sönder, att frysen pajar eller att tvättmaskinen lägger av. Då kan det vara en räddning att ta ett
privatlån. Ja om det inte finns någon annan utväg. Jag tycker att man ska vara försiktig och kolla noga vad man ger sig in i och betala av lånet så fort man kan.

Kram Pia

2 kommentarer:

  1. Har sparat från småsummor när jag var liten till lite större belopp varje månad när jag blivit äldre.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Jag vet...men det där att spara känns långt borta just nu när man köpt hus!! Himmel vad allt kostar! Intressant inlägg dock :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.