måndag 22 oktober 2018

Vinterförberedelser

Vad ska man säga liksom? Alla pelargonerna blommar ju kopiöst. Jag lyfte ju in dom för ett tag sedan på altanen/uterummet.

 Tanken på att jag måste ta in dom någonstans i huset för att dom inte ska frysa är ett mysterium. Jag vill ju så gärna spara dom.

 I helgen har några grabbar isolerat vårt uterum underifrån. Jag hade tänkt göra det själv men så slog det mig att jag kanske inte skulle fixa det. Jag lejde bort det faktiskt. Klokt!


Nu kanske det kommer funka att övervintra där ute i mitt egna lilla orangeri. Citronträdet är ju så fint. Att ha satt en kärna och fått den att växa upp till ett litet träd känns kul.

 Nu tänker jag mig att mina växter ska kunna övervintra där med hjälp av en frostvarnare.  Om det nu skulle råka bli 30 minusgrader, vilket inte är osannolikt här så får vi väl lyfta in alltsammans. Jag är förhoppningsfull, japp det är jag.  

Annars så är det inte alls kul. Nacken protesterar så ända in i kaklet. Hoppas på att bli botat i morgon. Tills dess så önskar jag er en härlig måndagskväll. Hos TrädgårdsFägring finns mer vinterförberedelser.


Kram Pia

6 kommentarer:

  1. Nu får vi hoppas att dom övervintrar där ute.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Men det där ser ju riktigt bra ut. Om det skulle bli så där överjä...gt kallt skulle du kunna göra som vi gör med vårt växthus, lite tjockare bubbelplast innanför rutorna och lite frigolit i dörrskarvarna. Det är inte snyggt, men det funkar när det är som kallast.
    Krya på dig och ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  3. Nej, det vore väl synd och klippa ner alla fina pelargoner nu. Jag tror de kommer att klara sig ett bra tag innan det blir frost i uterummet. Att ställa dem närmast huset gör flera grader och dessutom täckning med dubbel väv gör ytterligare 2-3 grader om det skulle bli smällkallt.
    Ha det gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Jag brukar inte klippa ner mina Pelargoner för jag vill så gärna njuta av dess blomning så länge som möjligt förr eller senare så tappar de sina blommor självmant ändå.Hoppas att din vinterförvaring ska göra att de får sin vila och ger dig glädje till en annan sommar.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  5. Hej Pia!
    Har några Engelska som jag gärna vill försöka övervintra, de såg så fina ut i växthuset, men så fort jag tog in dem började de tappa både blommor och blad. Då är det enklare att klippa. Dina är riktigt fina.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  6. Pia
    När man kan ställa dem så att man kan njuta av blomningen finns ju ingen anledning att klippa bort blommorna. Men så som jag som bär dem ner i källaren är det ju ingen vits att de blommar för tomma intet. Därför klipper jag bort blommorna och ställer dem i vaser inne. De är väldigt hållbara snittblommor också.
    Ha den trevlig helg!
    /Anja

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.