söndag 19 augusti 2018

Äppel päppel....

I dag fick jag några äpplen av min kära svägerska. Vi snackade äppelsorter och hennes träd är ett med fyra olika sorter. Jag tror att vi köpte det när dom gifte sig fast jag är inte säker. Minnet är bra men kort. Så vilken sort detta är vet jag inte.

Då passade jag i alla fall på att baka en Gudruns Äppelkaka. Jag kallar den det eftersom jag fått receptet av en annan svägerska, japp hon heter Gudrun. Jättegod och enkel att göra.

 Receptet:
2 ägg
1 ½ dl. strösocker Vispas
1 ½ dl vetemjöl rörs ner.
Häll smeten i smord form.
Ta två-tre äpplen(valfri sort) skala och skiva och tryck ner i smeten.
Hyvla över smör och  häll på kanel, strö pärlsocker på och grädda i 225 grader i ca. 15-20 min.
Gott!

 Kram Pia

4 kommentarer:

  1. Mmmm... ser smaskig ut. Döttrarna har äpplen så det blir nog en här också till fredagens kräftskiva.

    Ha en fin vecka.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Men så gott det där såg ut. Tack så mycket för receptet som var superduper enkelt och bra.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Det låter jättegott, men ska det inte vara bakpulver i? / Siv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nix, det behövs inte det sväller upp och blir jätteporöst och gott./ Pia

      Radera

Tack för dina ord och tankar.