måndag 2 juli 2018

Två trädgårdar

Ok nu ska jag visa lite av de trädgårdar jag besökte. 

Den första var en keramikträdgård. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva den. Jag gör ett försök ändå. 


Här möts jag av en väldig perfektion blandat med konstnärliga och kreativa inslag. 

Här får man titta noga och gå sakta. Stora gräsytor som påminner om en park.


Jag ser att det ansträngts en del för att skapa böljande rabatter. Kanske om några år att dom lyser med sin prakt. 

Här har det färgplanerats noga och varje liten millimeter är noga genomtänkt. Ja det tror jag i alla fall.  Många platser att sitta ner och njuta på. 

Ett poolområde som heter duga och där finns detaljer där trä möter sten i en böljande båge. Stort gilla på det. 

Berget som blommar tycker jag mycket om och dom rostiga detaljerna som bryter lite mot allt det perfekta är inte alls tokigt.


Den andra trädgården som finns vid en gammal skola, där är det lite annorlunda. 

Jag skulle beskriva den som vild och vacker. Lite spännande och väldigt lummig. 


Lite wild and crazy fast med massor av kärlek, jobb och svett.  

Massor av spännande perenner, rosor och annat kul. Ja som hallon, vinbär och fruktträd.

 Här kan man se träd med spännande bark, det finns underbara klematis som klättrar runt stammarna.

En härlig sittgunga i Marockans stil där man kan sitta och njuta av en prickig petunia. 


Jag ska ta mig dit igen och stjäla en frökapsel minsann. Så det så Irre! 

Växthuset är fantastiskt fint och inredningen berättar vilken färgstark och kreativ kvinna som regerar där. Underbart. 

Noga planerad med skiss vid samlade snäckor i fönsternischen på växthuset.

Vi husets södra vägg hittar jag Ålandsrot och fet bladiga taklökar.


På norrsidan frodas alunrot, liljor med andra spännande inslag. Mysigt!


Om jag skulle välja eller rangordna dessa två så ... Nej det kan jag inte för jag är en blandning av dessa. Den första skulle jag vilja ha men den andra är mer jag. 

Kram Pia

3 kommentarer:

  1. Det är så härligt att besöka andras trädgårdar och inspireras, eller avskräckas. Jag håller nog på trädgård nummer två, mer levande och gillar när det är lite lummigt och färgglatt.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  2. Så vackra och så mycket skoj för sin trädgård man kan komma på med enkla medel.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Tack för rundvandringen, alltid så roligt att se hur andra har det!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.