söndag 1 april 2018

Om gamla pjäxor och ankbröst i apelsinsås

Hej Hej!

 Jag vet inte om jag någonsin åkt skidor på påskafton, men det gjorde jag i år. Jag susade och nästan svävade fram på skaren. Magiskt och helt underbart.


 Just det mina skidor fyller 36 år och pjäxorna också. Ingen ska komma och säga att jag inte försöker spara på jordens resurser. Ha Ha! Jag har sagt det förr att jag blir så lyrisk där på skidorna. Jag fylls med energi, ljus och lycka, svårt att förklara. Nu fanns det inte så stor yta med snö så jag fick zickzacka mig runt där på åkern. Det gick jättebra det med.  Big Smile!  
Nu över till ankan!


Jag hade bestämt mig för att testa ett nytt recept som jag hittade hos en bloggkompis. Så mycket smarrigt finns det där. Kika in så får ni se.
Cats mat och bakblogg. 


Eftersom jag ju gillar fågel och det är ju typ det enda kött jag äter förutom fisk så, ja absolut. Anka fick det bli, med apelsinsås. 


Supergott och inte så svårt att laga till. Kanske man bör ha lite erfarenhet av att laga mat, ha en termometer och lite feeling. Stöddig? Japp lite granna. Fniss! Jag bytte blodapelsin mot vanlig apelsin och konjak mot whisky. Hade ingen rosé peppar hemma så jag tog grönpeppar.


 Jag valde att ha råstekt potatis till. Ett glas rött Italienskt vin satt fint både när jag lagade maten och till. Mjukt och bärigt är min smak på rött vin och så behöver det absolut inte kosta skjortan heller. Att laga god mat ger liksom en sorts lyckokänsla det med. Inte i klass med skidåkningen men ändå.


Idag är det 1:a April tänk va. Så akta er för aprilskämten eller se upp kanske man säger. Nu ska jag ta mig en tur på skaren igen.
Tjooohoooo!

Kram Pia

4 kommentarer:

  1. Det där såg gott ut och ha en bra dag i spåren (dom som finns kvar :-)
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Vad kul att det blev gott :-)
    Härligt att kunna njuta av skidåkning, all typ av utomhusaktivitet ger ju så mycket energi.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  3. Men hallå vännen... va smarrigt det där lät... tror aldrig jag ätit anka...
    Å jag är allt bra avis på det där med längdskidorna... jag har inte åkt sedan jag var liten men är SÅ sugen att testa... Får bli nästa vinter...
    Uuuhh...jag har flippat ur helt å hållet och har bara suttit på rumpan o käkat godis heeela påsken....nya tag i morgon.

    Kraaaaaam o ha en härlig sista påskdag!

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Oj så smarrigt med anka i apelsinsås och vad modigt av dig att laga något så annorlunda. Jag skulle nog inte våga göra det själv. Vi har börjat med kalkonbröst och det är supergott men den köper jag färdigkokt och grillierar på samma sått som skinka.

    Ha en underbar dag!

    Kram, Anneli

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.