tisdag 20 mars 2018

Det kliar och kletig behandling

Hej Hej! 
Jag tänkte skriva lite om hur det är att ha psoriasis i hårbotten. Ja jag vet, guuuud så spännande. Nej det är värdelöst. Jag kliar mig konstant och det bara far hudflagor omkring mig som snöflingor. 

I bilen, i soffan, i personalrummet, i sängen ja man ser ju direkt var jag varit. Jag tänker ibland att om jag skulle begå något brott så skulle det vara hur enkelt som helst att sätta dit mig. DNA överallt liksom. Ha Ha! GW Persson skulle lösa fallet på en sekund. Ibland tar jag dammsugaren och försöker dammsuga bort lite i skallen. I bilen brukar jag öppna korsdrag så allt flyger ut. Fast det gör det inte. Närå det ligger där så fint på sätet och retas. Ja jag skäms över detta, det är verkligen ett handikapp. Har jag svart eller mörkt på mig så måste jag komma ihåg att borsta axlarna ofta och ryggen. Försöka att inte klia mig hela tiden som en skabbräv.

Men det finns behandling som hjälper ett tag. Då smetar man in hårbotten med en gel och så blir det liksom klet i hela håret också. Priset för en liten flaska 30 gr är 464.45 som hittat! Man ser ut som om man aldrig sett skymten av en dusch. Underbart!  Det bör sitta i ett tag för att göra verkan. Kul att se ut så på jobbet. Varje gång man tvättar håret så svider det som eld när vatten och schampo kommer i kontakt med hårbotten.


Nej jag skriver inte detta för att få medlidande utan för att berätta om hur det är att leva med en kronisk sjukdom. Om att det inte finns något botemedel men anpassad behandling som gör att det blir enklare/lättare att leva med den. Bastubad ska vara bra, solsken, hälsosam kost, inte stressa så klart och så motion. Inte konstigt att man lackar ur i bland. Tappar tålamodet och lusten. Men som jag brukar säga, det kunde varit värre och det finns så mycket att vinna om man bara försöker göra det bästa. Idag är det vårdagjämning. Det är väl underbart så säg.

 "En sjöman ber inte om medvind, han lär sig att segla"

Kram Pia



5 kommentarer:

  1. Fy, så trist! Så besvärligt och tröttsamt! Alla vi som inte har någon
    kronisk sjukdom vet inte ett dugg hur tröstlöst det är. Tack för
    att du berättar. Jag ska sluta gnälla över att mitt hår blivit tunt
    med åren. Du är en riktig sjöman du!

    Önskar dig en fin dag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Åh din stackare...kli är inte kul och jag kan ha det i hårbotten också, vissa tider. Ja sen får du en eloge för att du trots allt skriver så roligt om eländet. Ja jag vill inte se dig i Efterlyst Pia ha ha!!
    Ha den bästa av tisdagar nu...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Usch vad jobbigt det verkar vara, har själv kronisk värk så jag förstår din frustration även om jag inte vet hur det är att ha det i just hårbotten. Många Kramar från mig och jag hoppas att du har en underbar Tisdag. Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Min gubbe har också haft psoriasis i hårbotten. För ca. 20 år sedan tog han rakhyveln och rakade av sig allt hår, och det blev mycket bättre. Men det är inget man gör som kvinna precis. Så jag förstår mycket väl hur illa och ont du har det.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  5. Hej, Usch vad jobbigt! Jag tycker synd om dig fastän du skrev att man inte fick det. Kan inte vara roligt. Är det inte vanligast att män har psoriasis? En god vän till oss hade fruktansvärda problem med psoriasis, han lämnade verkligen spår efter sig som du beskriver. Men nu har han fått sprutor mot psoriasis och blivit en helt annan människa. Nästan inte en endaste flaga lossnar från kroppen nu. Du kanska kan googla på vaccin mot psoriasis eller fråga en läkare. Hoppas det löser sig någon gång.

    Kram och ha det gott!
    Anneli

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.