söndag 1 oktober 2017

Varmt i glasen

Snart är det ju glöggtider. Ja jag brukar tjuvstarta med glögg bara för att det värmer så gott. Efter en dag ute i trädgården eller när man kommer in från långpromenaden och höstrusket.

Ostkniv finns här
Man kan ju ha en höstfest helt enkelt och bjuda på lite glögg eller förresten strunt i glöggen. Vi spar den till advent men Glühwein kan man ju bjuda på och ost. 

Glöggkaraff Glas - Smidesställnnig - Svart -1,0 L - Dorre
Varför inte i den här läckra karaffen. Du hittar den här till ett mycket bra pris. 
  1. adlinks

Glasmugg - Guldhjärta - 4-Pack - Dorre
Från samma ställe finns dessa små gulliga glasmuggar och den här välkomnande ljuslyktan


Lykta Text - Svart - 55cm - Dorre
Recept på Glühwein

Du behöver

  • 1 dl strösocker
  • 1 tsk rivet citronskal
  • 1 bit hel kanel
  • 10 kryddnejlikor
  • 1 cm färsk ingefära
  • 1 flaska rött vin
  • Gör så här

    1. Blanda alla ingredienserna i en kastrull och låt stå och dra i några timmar.
    2. Värm upp det innan serveringen, det får inte koka. Sila ifrån kryddorna och häll upp i förvärmda glas eller muggar.
    3. Kram Pia




7 kommentarer:

  1. Det är bara jag som tycker om glögg så här hemma blir det inte så mycket glöggmys.

    SvaraRadera
  2. Ohh glögg! Undrar vad årets glögg har för smak tro?? Banan?? Brukar alltid vara skumma smaker :) Testar din variant istället...Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Jag har faktiskt tjuvsmakat redan på Blossa 17, den var riktigt god tycker jag. Men Glühwein är inte fel det heller.
    Ha en bra söndag.
    Kram mammma C

    SvaraRadera
  4. Åhh gluhwein var länge sen :-) Det kan vi ju ta som ett friskt alternativ till glögg.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  5. Härliga glöggtider väntar, Mr C fullkomligt äääälskar glögg. Jag gör ju min själv, blir oftast inte lika söt som de köpta är, men glöggtider är lika med mystider och dit längtar jag..... Kramisar Tina

    SvaraRadera
  6. Glöggtider är ju underbart och Glühwein är ju så gott. Nu längtar jag med!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  7. Men ååååå..åååååå nu blev man ju påmind och längtar så där extra extar mycket till myset som snart kommer....
    ååååå...julmusik.... å pepparkaka med ost...åååå....
    Muuuuuums....
    Kram Katarina

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.