torsdag 3 augusti 2017

Skärgårdsäventyr.

Alltså, detta är inte min sommar. Nopp! Vädret ska jag absolut inte gnälla över det är jättefint men det andra. Jisses! Nej då jag ska vara positiv och som vanligt så försöker jag att hitta det bästa av det som sker även om det inte blev så som man tänkt sig. Det kunde varit värre osv.


 Nåja, vi vaknade till strålande sol och eftersom vi bestämt att göra en dagstripp ut i skärgården så fick det bli så. Jag tänkte mig en härlig lunch i havsbandet, höra vågskvalp, fiskmåsskrän och titta på båtar. Ja ungefär så. Vi styrde kosan mot Yxlan-Blidö söder om Norrtälje. Stannade till vid Furusunds brygga för att kanske inta lunchen där på värdshuset.  


Nu såg man inte vattnet från själva serveringen och priserna ska vi kanske inta ens tala om. Det passade inte min plånbok alls. Vi far vidare, tar färjan över till Yxlan för att direkt ta nästa färja till själva Blidö. Men det var proppfullt på färjan efter att ha stått i kö i ca 30 minuter. Solen steker på och vi skulle få vänta ytterligare 45 min innan nästa gick.. Ja i bilkö alltså. Vi vände och fick sitta i 30 minuter till i kö tills nästa färja gick tillbaks igen. 


Jag kan säga så här... Inte kul och vi började bli riktigt hungriga och törstiga. Fast vi höll humöret uppe. Jajamen. Jag fotade husen, åhh så fint de ligger där vid vattnet. 


Jag tror inte jag skulle vilja bo permanent på en ö om jag måste passa färjor och stå i kö så fort man ska åka till fastlandet.


Sedan bestämde vi oss för att åka till Marholmen som låg en liten bit därifrån. En konferens och spa anläggning i skärgårdsmiljö. Där finns hotell och stugor också. 


Ett härligt ställe. Fin miljö och jättegod mat. Jag åt bouillabaisse, glutenfritt bröd, iskallt vatten och kaffe på det för bara 110 spänn. Jag hade kunnat fått äta lasagne också om jag velat. Ni vet buffé. Inga bilder blev det för vi formligen kastade oss över maten. 


Här kunde man ha suttit en stund efter maten och njutit av det vackra.

Mätta och belåtna så drog vi vidare till Linneladan. Man döööör så himla mycket fint det finns där. Ni ska få se imorgon.

 Kram Pia

1 kommentar:

  1. Inte kul alls när inget blir som man tänkt sig. Men tur att ni hittade ett ställe till slut.
    Kram mamma c

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.