söndag 30 april 2017

Pensé Tema och tips på sallad

Tjohooo! Nu är jag tillbaks. Jag tog en liten time out. Man måste det ibland.
 Visst är väl det här en rolig skylt?

I går hade jag ett gäng glada kvinnor här. Vi har arbetat tillsammans för många herrans år sedan. Jag fick för mig att bjuda hem alla som jag jobbat med på Förskolan här i byn under ca.10 års tid. Vi blev 12 stycken av 20. Mycket rolig kväll många härliga skratt och fniss-attacker och så alla varma kramar.

 Som vanligt när det är lite mycket på G så glömmer jag att fota. Typiskt! Jag hade dukat i grönt med penséer lite här och var. 

Vi åt sallad tre olika sorter, Caesarsallad, Grekisk sallad och Risonisallad. Bröd till så klart och så kladdkaka med jordgubbar och grädde till kaffet. 

Vi startade med en varsin Aperol Spritz och lite små goda tilltugg. Jag hade gjort så fint och så missar jag att fota. Morr!
 Tänkte tipsa om Risonisalladen jag bjöd på. Vegetariskt och matig.

Bildresultat för risonisallad
Bild och recept lånat från MåBra

Ingredienser (6 port)

3 dl risoni (pasta i risgrynsform) 
100 g salladslök
400 g skogschampinjoner eller kantareller
1 msk smör
30 g rucola
1 dl hyvlad parmesan
1 dl fettfri vinägrettdressing 
salt och peppar

Gör så här

Koka risonin och låt den rinna av. Skiva salladslöken. Rensa och skär svampen i bitar. Smält smör i en panna. Fräs svampen tills den fått fin färg. Blanda risonin med lök, svamp, rucola och parmesan. Vänd ner dressingen, och krydda med salt och peppar.
Kram Pia

4 kommentarer:

  1. Ibland glömmer man helt bort att fota sina saker. Kul skylt du knäppt, har väl gått lite snabbt där när den gjordes. Salladen såg riktig god ut. Ha en bra Valborg.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  2. Den salladen lät riktigt god! Ska få vegetariskt besök på onsdag så det var ett bra tips. Gillar den typen av mat och för länge valde jag att laga enbart vegetarisk mat i säkert fem år. Så träffade jag en man som bara gillade "riktig" mat och då återgick jag för enkelhetens skull. Men ofta väljer jag bort kött av alla slag, som just nu när en palsternacksgratäng puttrar i ugnen.

    Ha en fin Valborg och en skön första maj.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Tack igen Pia! Du har ett superfint och mysigt hus och hade fixat så gott att äta! Verkligen en lyckad kväll! Kram Lena Karlsson.

    SvaraRadera
  4. Tack igen Pia! Du har ett superfint och mysigt hus och hade fixat så gott att äta! Verkligen en lyckad kväll! Kram Lena Karlsson.

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.