måndag 17 augusti 2020

Skiva med finess

Vi har länge letat efter en bra kniv att skiva gurka, morötter eller rödbetor med. Vi vill ha dem så där fint räfflade. 


Inte för att de på något vis blir godare men visst är det fint? Lite finess liksom.


Så äntligen hittade vi denna kniv. Nu går det som en dans att skiva upp våran skörd. Rödbetorna ska läggas in, vissa kommer vi att frysa för det har jag läst att det ska gå bra. 


Morötterna ska få ett uppkok och sedan in i frysen till kommande grytor, wook med mera. Gurkorna läggs också in i ett-två-tre lag. Tror bestämt att vi ska testa att göra pickles också. Annars rullar vardagen på i hettan. Jag vattnar och vattnar och snart så kanske tomaterna mognar. 


En och annan solros dyker upp från fåglarnas plantering. Trodde inte vi skulle få några i år. Man blir glad av att se på dem. Eternellerna blommar fint och vallmokapslarna är så vackra i sig själv. 


Inte många alls men jag ska torka dem ändå och njuta av i vinter. Vi dricker flädersaft och vatten blandat med Pepsi Max. Torkar örter och svettas ikapp. 




På lördag ska det visst regna. 



Kram Pia

4 kommentarer:

  1. En sån kniv har vi också, fast med vanligt skaft. Köpte den genom sådan där Panda-försäljning för något år sedan av "Veronica på jobbet"s dotter.
    Jag plockade faktiskt in några frökapslar från pallkragen. DE står på köksbordet just nu, men jag ska fråga dottern W om hon vill ha dem, hon kan inte ha levande blommor hemma hos sig, för sambon är så allergisk... torkat borde funka...? Ingen aning om vad det hade varit för blomma....? Den blommade när vi var borta och det var ett virrvarr av växter i lådorna eftersom jag hade sått alldeles för tätt... haha...
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  2. Åhhh, en sådan kniv skulle jag också vilja ha.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Vilken genialisk kniv en sådan skulle man kanske se sig omkring efter allting ser mycket mera exklusivt ut när man skivar upp grönsakerna med denna.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  4. Vilken fiffig sak! Och ja visst blir man glad av solrosor...denna solgula sötnos :)
    Jamen lite regn vill jag också ha! Trädgården är snart helt snusbrun!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.