tisdag 21 juli 2020

Sällsynt gäst

Kolla vad som sitter på ytterdörren sa maken. Ta med kameran. Ok där satt denna vackra fjäril. 


Sälgskimmerfjäril heter den. Den där vackra metallblå glansen syns bara i vissa vinklar. Jag hade tur att få med det på bild. Vi har andra gäster här också som äter upp lite av varje. 


Hänglobelian är väl snygg så säg. Som den väller ut över kanten Ha Ha! Ja palettbladen ser lite malätna ut de också. Jag vet inte vad det är men gissar på tvestjärtar. Vi har mängder av dem. Kan vara någon sorts snäcka också, ja eller larv som ska bli en fjäril. 


Annars är det som vanligt här med undantag för den djävulska värken i revbenen. 

Kram Pia

5 kommentarer:

  1. Hallå där! Nu har jag läst ikapp här!
    Herregud vad synd att dansen tog en sådan ände med förskräckelse... det lät ju annars riktigt mysigt att bjuda upp gubben till en dans! Själv kan jag inte bugga alls, så det hade säkerkligen gått likadant för fru Wiker om hon hade testat... nä, fru Wiker nöjer sig med att kramas runt med den andra hälften till en stillsam kärleksballad hemma på köksgolvet typ en gång om året ;)
    Vilket vackert foto på fjärilen! Så fin!
    Den där blomman, klotlöken (vart det rätt nu?) gillade jag mycket! Tänk att blanda den med vita rosor i en bukett!
    En sån kälke du visar i ett av inläggen, en sådan har jag också hemma. Den behöver definitivt lite färg...
    Jaså, du tycker att vår lillprinsessa har drag från mig? ;) Tja... man har ju svårt att se sånt själv.. men jag vet att hennes farmor också tycker att hon är lik mig... ;)
    Kram och vila nu och krya på dig!
    /Maria

    SvaraRadera
  2. Tvestjärtar på paletten i alla fall! Grr, otäcka är dom! Tur att de åtminstone lämnade nejlikorna orörda.
    Vilken underbar fjäril, så sällsynt! Tänk att du hann få med den på bild... trots ömma revben. En oturlig
    olycka som tar lång tid att läka. Vila nu, det är väl det du behöver lära dig... eller?

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Woaw, vilken grann fjäril. Aldrig sett innan.
    Aldrig roligt att få fina plantor uppätna, oavsett av vem. Men jag kan inte hjälpa dig med analysen, letar efter ilka gynnare i vår trädgård också.
    Kyra på dig. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker fjäril det var.
    Tråkigt när det börjar att ätas av i blomsterrabatterna.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  5. Åhh vilken fjäril, så vacker!! Jamen din lobelia ser ut att behöva lite konstgjord andning eller en hjärtstarter :)
    Ja "någon/något" äter upp mina dahlior OCH sallad OCH hallon...Kung Karl???
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.